Logo Universiteit Leiden.

nl en

VR-onderzoek

Virtual Reality is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere werkelijkheid bent. Als je een speciale VR-bril op zet, bevind je je in een virtuele omgeving. Net zoals in een game. Als je je hoofd beweegt, kijk je rond in de virtuele omgeving, waardoor je het gevoel hebt dat je écht in die virtuele wereld bent.

VR wordt steeds vaker gebruikt en kan voor verschillende doelen worden ingezet. Velen kennen VR-games, maar het wordt ook in de klinische praktijk gebruikt. Een groot voordeel van VR is dat er dingen mogelijk zijn die in het echt moeiljik of níet uit te voeren zijn.

Bijvoorbeeld als je in therapie gaat, omdat je hoogtevrees hebt, dan kan je behandelaar je begeleiden met behulp van een VR-bril naar een hoog gebouw. Zulke behandelingen worden vooral met volwassenen gedaan. Onderzoekers zijn nu ook benieuwd in hoeverre VR nuttig kan zijn voor kinderen.

Het onderzoek KampVuuR geeft meer inzicht in wat kinderen van VR vinden en of het een geschikt middel zou kunnen zijn in de klinische praktijk. Lees meer over het KampVuuR-onderzoek ››

SHINE-VR is een korte interventie in VR die wordt toegevoegd aan een reguliere traumabehandeling. Het doel is om de effectiviteit ervan te toetsen en meer kennis rond het gebruik van VR in de klinische praktijk te verkrijgen om het eventueel in de toekomst als tool te kunnen inzetten.

Deze website maakt gebruik van cookies.