Faculteitsbestuur FGGA kent €4.8 miljoen aan startersbeurzen toe

Het faculteitsbestuur heeft zestien startersbeurzen toegekend aan jonge universitair docenten voor hun onderzoeksvoorstel. Het bestuur neemt daarmee het advies van de commissie startersbeurzen over. Het bestuur feliciteert alle beurswinnaars en is verheugd met alle mooie onderzoeksprojecten die in ‘team science’ verband aankomende periode zullen starten binnen de faculteit.

In juni 2022 kondigde minister Dijkgraaf de startersbeurzen aan als onderdeel van extra investeringen in hoger onderwijs en onderzoek. Het doel van deze beurzen is om werkdruk, competitie- en aanvraagdruk te verlagen en ongebonden onderzoek te stimuleren. De faculteit heeft in de komende 8 jaar een aanzienlijke hoeveelheid startersbeurzen te verdelen.

Helaas zijn de extra investeringen niet genoeg om alle in aanmerking komende universitair docenten (UD’s) te belonen. Binnen de faculteit is daarom afgesproken om deze beurzen alleen te verlenen aan projecten waarmee ‘team science’ wordt ondersteund.

UD’s die in aanmerking kwamen mochten een onderzoeksvoorstel indienen zoals in de call for proposals die in maart binnen de faculteit is rondgestuurd was te lezen. Koen Caminada: ‘De commissie heeft alle aanvragen bekeken en was onder de indruk van de innoverende onderzoeksvoorstellen’. Naast ‘team science’ werden de voorstellen beoordeeld op wetenschappelijke kwaliteit, vernieuwend karakter en bijdrage aan de onderzoeksstrategie van het Instituut. Lees het rapport hier.

Instituut Bestuurskunde

Binnen het Instituut Bestuurskunde zijn zeven onderzoeksvoorstellen beloond met een startersbeurs. Een totaalsom van € 2.1 miljoen. Het gaat om de voorstellen van: Ellis Aizenberg, Antonella Maiello, Martin Sievert, Sebastian Diessner en Fabio Bulfone, Lars Dorren, Bernard Bernards en Matt Young en hun teams (zie bijlage aan de rechterkant van de pagina).

Leiden University College

Binnen het Leiden University College zijn drie onderzoeksvoorstellen beloond met een startersbeurs. Een totaalsom van € 900.000 euro. Het gaat om de voorstellen van: Joy Lee, Joeri Reinders en Davina Osei en hun teams (zie bijlage aan de rechterkant van de pagina).

Instituut Security and Global Affairs

Binnen het Instituut Security and Global Affairs zijn zes onderzoeksvoorstellen beloond met een startersbeurs. Een totaalsom van € 1.8 miljoen euro. Het gaat om de voorstellen van: Tom Buitelaar, Zakia Shiraz, Seda Gürkan en Valentina Carraro, Sarah Carthy, Thomas Maguire en Cristina del Real en hun teams (zie bijlage aan de rechterkant van de pagina).