Terugblik congres '25 jaar subsidierecht in de praktijk': tijd voor innovatieve overheidsfinanciëring

"Buiten bloedje heet, hierbinnen viel er veel te vieren 25 jaar subsidietitel! 5 jaar in Netwerken financieren"

Zo luidt de passende samenvatting van de dag door sneldichteres Dominique Engers. Afgelopen vrijdag 16 juni, vond het congres ‘25 jaar subsidierecht in de praktijk: tijd voor innovatieve overheidsfinanciering?’ plaats.

Het was een geslaagde bijeenkomst die werd geopend door Marcel van Bijnen, provinciesecretaris van de provincie Zuid-Holland.

Daarna werden maar liefst twee keynote speeches gegeven. De eerste speech gaf Willemien Den Ouden, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de universiteit Leiden en staatsraad bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij nam ons mee in 25 jaar subsidierecht met als prikkelende vraag of de verjaardag van de subsidietitel wel reden is voor een feestje. Vervolgens sprak Rinke Zonneveld, CEO bij Invest-NL over de risico’s en kansen van revolverende fondsen.

Het plenaire ochtendgedeelte werd afgesloten met een levendig panelgesprek met Rianne Jacobs (bijzonder hoogleraar Wetgeving en reguleringsvraagstukken Vrije Universiteit Amsterdam/raadsheer (i.o.) College van Beroep voor het bedrijfsleven), Cynthia Bockstart (Senior beleidsadviseur Strategie & Advies Provincie Zuid-Holland), Martijn van der Steen (Adjunct-directeur/directeur denktank bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur en bijzonder hoogleraar bij de Erasmus Universiteit Rotterdam), Rinke Zonneveld (CEO Invest -NL) en Addie Stehouwer (Ombudsman gemeente Den Haag en Leidschendam-Voorburg).
Zij discussieerden over de stand van het huidige subsidierecht en de kansen en gevaren voor het toekomstig gebruik van zowel de klassieke subsidie als nieuwe financieringsinstrumenten.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst negen workshops:

• Burgerparticipatie, door Esmee Driessen en Ines Balkema,
  • Subsidietafel door en Demy Jongkind en Richard Blankenstein,
  • Vertrouwen in Netwerkrelaties, door Georgina Kuipers, Brenda de Rave, Tim de Beer en Emma Cnossen,
  • Vouchers, door Monique Bakker- van der Pasch en Thijmen Lensen,
  • Leningen en garanties, door Jacobine van den Brink en Amber Mulder,
  • Revolverende fondsen, door Veerle van Waarde, Ronald Boelhouwer en Jorian Blom,
  • Prijsvraag, door Louise Verboeket en Judith Nagtegaal,
  • Social Impact Bonds (SIBs), door Martijn Groenleer en Ruben Koekoek,
  • Specifieke Uitkeringen (SPUKs), door Bouke Knop en Hilal Coskun.

De dag werd treffend afgesloten met een samenvatting van de dag in dichtvorm, door sneldichteres Dominique Engers.

De organisatie van het congres was in handen van Annemarie Drahmann, Jacobine van den Brink en Yacintha Habicht.

Het congres is georganiseerd door Financieren in Netwerken (FIN). FIN is een samenwerkingsverband van de Provincie Zuid-Holland, Provincie Noord-Brabant, Provincie Gelderland, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden en Tilburg University.

Financieren in Netwerken bestaat inmiddels vijf jaar en zal zich ook de komende vijf jaar volop inzetten op nieuwe kennisuitwisselingen tussen praktijk en wetenschap. Meer informatie over FIN