GLOBTAXGOV-team ontmoet Inter-American Center of Tax Administrations

Op 15 maart 2023 had het GLOBTAXGOV-team van de Rechtenfaculteit een afspraak met het Inter-American Center of Tax Administrations (Inter-Amerikaans Centrum van Belastingdiensten, CIAT) om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen, de behoeften van belastingdiensten op het gebied van internationale belastingen te bespreken en lopende projecten en nieuwe initiatieven te evalueren die zouden kunnen profiteren van een samenwerking tussen CIAT en Universiteit Leiden. Ten slotte werd er gesproken over het creëren van mogelijke stageplaatsen voor specifieke functies.

Sinds een aantal jaar werken CIAT en GLOBTAXGOV samen om specifieke opleidingsactiviteiten uit te voeren en vaktechnische documenten te ontwikkelen. Het meest recente document was de Toolkit for the Design and Effective Implementation of International and Domestic General Anti-Abuse Rules, die in 2022 door CIAT werd gepubliceerd in het Engels en werd opgesteld met de vaktechnische steun van GLOBTAXGOV en de financiële steun van GIZ en EUROsociAL+. Verder hebben beide instellingen de structuur ontworpen voor een repertorium van jurisprudentie over internationale belastingzaken, dat momenteel nog in ontwikkeling is. Daarnaast hebben Esther Huiskers-Stoop en Irma Mosquera van de afdeling Belastingrecht, samen met Diego Quiñones, een hoofdstuk geschreven van het CIATs Manual for the Control of International Tax Planning. Een samenvatting van het hoofdstuk, dat gaat over coöperatieve nalevingsmechanismen, is vorig jaar gepubliceerd op het Leiden Law Blog.