COI publiceert themanummer over legitimiteit van conflictoplossende instituties

In mei 2023 publiceerden COI-onderzoekers samen met de Utrecht Law Review een themanummer over de Legitimiteit van Instituties voor Conflictoplossing.

Ons themanummer over legitimiteit van conflictoplossende instituties, gepubliceerd door Utrecht Law Review, is uit! Het betreft een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen.

In dit themanummer willen we een beter begrip krijgen van legitimiteit binnen de context van conflictoplossende instituties door te onderzoeken (1) of en, zo ja, hoe het bestuderen van conflictoplossende instituties door de lens van legitimiteit ons begrip van deze instituties kan verdiepen, en (2) of en, zo ja, hoe het bestuderen van legitimiteit in de specifieke context van conflictoplossende instituties ons begrip van legitimiteit kan verrijken. De papers die in dit nummer zijn opgenomen tonen de diversiteit van manieren waarop de legitimiteit van instellingen voor conflictoplossing kan worden onderzocht, aangezien de papers zich richten op verschillende soorten conflicten die plaatsvinden binnen verschillende rechtsgebieden en waarbij verschillende soorten instituties betrokken zijn.

Het themanummer is geredigeerd door Lucas Noyon, Lisa Ansems, Thomas Riesthuis en Ronald Tinnevelt. Het bevat papers van Miranda Boone, Mieke Kox, Asmaa Khadim, Janine Ubink, Bernardo Almeida, Sophie Koning, Thomas Riesthuis, Eva Grosfeld, Armin Cuyvers, DaniĆ«l Scheepers en Frans van Dijk.

Veel dank aan allen, en veel leesplezier!