Tom Barkhuysen adviseert de Raad van NOvA over een nieuw stelsel van toezicht op de advocatuur

Al lange tijd wordt in de advocatuur gediscussieerd over versterking van het toezicht en over de komst van een landelijke toezichtautoriteit (LTA). Tom Barkhuysen, hoogleraar bestuursrecht aan de Universiteit Leiden en advocaat bij Stibbe, is in deze kwestie om advies gevraagd.

Visie op de herziening van het toezicht

Aanvankelijk wilde de algemene raad van Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) dat het LTA-bestuur uitsluitend uit advocaten zou bestaan, maar om een ‘blik-van-buiten’ naar binnen te halen mag een minderheid van het drie- of vijfkoppig LTA-bestuur niet-advocaat zijn. Hiermee wordt tevens gehoor gegeven aan “een bredere maatschappelijke wens” om ook niet-advocaten te betrekken bij het toezicht op de advocatuur. De LTA moet worden ondergebracht bij de NOvA, zodat gegarandeerd wordt dat de toezichthouder onafhankelijk van de Staat blijft.
Ook stelt de raad voor om de jaarlijkse bijdrage van advocaten te differentiëren, zodat minder draagkrachtige advocaten minder hoeven bij te dragen aan de kosten van het toezicht.
In een brief aan de minister geeft de algemene raad nu zijn visie op de herziening van het toezicht.

Lees het volledige Mr Artikel