Leidse onderzoekers genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Omgaan met anderen is belangrijk om je goed te voelen. Wat hebben kinderen daarvoor nodig in hun omgeving? Meestal bepalen volwassenen dit, maar kinderen weten dit het beste. Zij onderzochten het daarom zelf in het project ‘Alle Scholen Verzamelen: Wij vinden!’ Het onderzoek is genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs.

Ruim 2000 kinderen uit heel Nederland onderzochten of wat zij zelf belangrijk vinden in hun sociale omgeving hetzelfde is als wat volwassenen denken dat belangrijk is voor kinderen. Voor het onderzoek was de sociale omgeving opgedeeld in drie gebieden: thuis, school en de wijk. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 interviewden volwassenen die invloed hebben op die omgeving, bijvoorbeeld een moeder, schooldirecteur of burgemeester.

Niet alleen de resultaten van het onderzoek zijn belangrijk voor de onderzoekers van de universiteit, maar ze willen hiermee ook kinderen kennis laten maken met het doen van onderzoek. Na de interviews vulden de basisschoolleerlingen hun resultaten in op een poster, analyseerden ze die en maakten ze deze inzichtelijk voor anderen. Dat laatste is eigenlijk een stukje wetenschapscommunicatie waarvoor kinderen bijvoorbeeld een strip, rap of tekening maakten.

Wetenschapsknooppunten

Alle Scholen Verzamelen is een jaarlijks initiatief van de landelijke Wetenschapsknooppunten. Dit zijn regionale netwerken waarin universiteiten, (basis)scholen, schoolbesturen en lerarenopleidingen samenwerken. De wetenschapsknooppunten zetten zich in voor de ontwikkeling van jonge kinderen tot kritische wereldburgers. In 2022 is het citizen science project van Yara Toenders, Karlijn Hermans en Eveline Crone van de Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit geselecteerd.

De resultaten van het onderzoek moeten nog bekend worden gemaakt. Maar voormalig onderzoeker en huidig Open Science programmacoördinator in Leiden, Karlijn Hermans, kan er al een paar opnoemen. 'Kinderen vinden het belangrijk dat mensen aardig tegen ze zijn, om elkaars meningen te respecteren, te luisteren naar elkaar en een plek te hebben waar ze rust kunnen pakken.’ Toen ze zelf meeliep in een klas tijdens het onderzoek vond ze het opvallend dat kinderen offline contact belangrijker vinden dan online contact, iets wat volwassenen misschien niet altijd verwachten door de toename van contact via sociale media.

Stemmen

Het onderzoek ‘Alle Scholen Verzamelen: Wij vinden!’ van Karlijn Hermans, Yara Toenders en Eveline Crone is een van de tien onderzoeken die kans maken op de Klokhuis Wetenschapsprijs. Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Over het winnende onderzoek wordt een Klokhuis-uitzending gemaakt. Kinderen kunnen nu stemmen via de website van Het Klokhuis. De winnaar wordt 19 maart bekend gemaakt.

Tekst: Dagmar Aarts