Twee onderzoeksprojecten van ISGA krijgen subsidie NWO Open Competitie

In totaal hebben 21 Leidse onderzoekers succesvol een aanvraag ingediend voor de NWO SGW Open Competitie XS. Twee van de beloonde projecten komen van onderzoekers van FGGA: Silvia D’Amato en Jaroslaw Kantorowicz.

Met deze Open Competitie geeft NWO onderzoekers de kans om kleine, risicovolle, vernieuwende of veelbelovende onderzoeksprojecten te starten.

Borderless counterterrorism: mapping cross-border cooperation in Europe

Silvia D’Amato - Institute of Security and Global Affairs

Het project vergelijkt en verklaart de dynamiek van grensoverschrijdende samenwerking tussen Europese actoren op het gebied van terrorismebestrijding. Door het veelal asymmetrische en genetwerkte karakter van terroristische organisaties wordt de druk op landen groter om samen te werken om terroristische dreigingen te voorkomen en te bestrijden. Grensoverschrijdende veiligheidsinitiatieven zijn wereldwijd toegenomen, waarbij landsgrenzen relevantere gebieden worden voor samenwerking bij terrorismebestrijding. Toch is er geen systematische data beschikbaar om te analyseren hoe grensoverschrijdende samenwerking in de praktijk werkt. Hoe werken Europese actoren - binnen en buiten de EU - grensoverschrijdend samen? Welke praktijken, initiatieven en maatregelen worden toegepast en door wie?

Unravelling the Rule of Law: A Machine Learning Approach

Jaroslaw Kantorowicz – Institute of Security and Global Affairs

Er zijn voortdurend academische en beleidsdebatten gaande over wat de rechtsstaat vandaag de dag en historisch gezien voorstelt. Dit project zal geavanceerde kunstmatige intelligentie toepassen om aan te tonen hoe de betekenis van de rechtsstaat in de loop der tijd veranderd is, en of de begrip opvatting van dit concept verschilt per jurisdictie. Tevens zal dit project een nieuwe methode voorzien voor het creëren van rechtsstaatindicatoren, en de ranglijsten van verschillende landen analyseren op basis van de mate waarin deze landen zich conformeren aan de rechtsstaat. Dit project zal leiden tot essentiële methodologische, en inhoudelijke vooruitgang in de Rechtsgeleerdheid.

SGW Open Competitie XS

Het domein SGW kent drie financieringsvormen in de Open Competitie. Dit zijn subsidies voor veelbelovende ideeën, kleinschalige en grootschalige subsidies. De SGW Open Competitie XS pilot subsidies van maximaal 50.000 euro zijn bedoeld om veelbelovende ideeën, vernieuwende en risicovolle initiatieven binnen de SGW-disciplines mogelijk te maken.

Meer info over alle projecten vind je op de website van NWO.