Peter Rodrigues en Mark Klassen geven lezing aan Sofia University over onbegeleide minderjarigen

Op zaterdag 3 september hielden Peter Rodriques en Mark Klaassen elk een gastlezing aan de Sofia University. Ze waren uitgenodigd door ELSA Bulgaria om te spreken tijdens de Human Rights Academy 2022 die was gewijd aan het beschermen van de mensenrechten van onbegeleide minderjarigen. Het evenement werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse ambassade in Sofia en werd georganiseerd door Velina Stoyanova en Kristina Todorova van ELSA Bulgaria.

De lezing van Peter Rodrigues was getiteld: ‘Unaccompanied Minors in International and EU Migration Law’. Hij ging in op de verschillende safeguards binnen Europees recht, mensenrechten wetgeving en internationaal kinderrecht die relevant zijn voor onbegeleide minderjarige asielzoekers. De titel van de lezing van Mark Klaassen was: ‘Unaccompanied minors and the question of age: going beyond chronological age?’. Klaassen ging in op de nadruk die gelegd wordt op chronologische leeftijd in de manier waarop verschillende internationale en Europese verplichtingen worden geïmplementeerd en toegepast in de Nederlandse immigratiewetgeving met betrekking tot onbegeleide minderjarigen. De derde spreker was Professor Velina Todorova, Lid van de EU commissie voor de Rechten van het Kind, die inging op het werk van de commissie met betrekking tot onbegeleide minderjarigen.

Meer informatie over ELSA Bulgaria (in het Engels).