Universiteit Leiden en LUMC gaan samen met anderen de WMO evalueren

Op 28 september 2022 heeft ZonMw opdracht gegeven aan een consortium bestaande uit de Erasmus Universiteit/Erasmus MC, de Universiteit Leiden/LUMC en onderzoeksbureau Pro Facto uit Groningen om de vierde evaluatie uit te voeren van de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO) en de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO). ZonMw had deze opdracht uitgezet namens de Minister van VWS. Alle vormen van onderzoek met mensen die voldoen aan de WMO moeten vooraf worden getoetst en dienen anderszins te voldoen aan strenge eisen.

Dit is een prestigieuze opdracht waarin gezondheidsjuristen en ethici uit Rotterdam en Leiden nauw samenwerken. Dit past naadloos binnen de samenwerking tussen beide universiteiten en de Technische Universiteit Delft.

Het onderzoek moet binnen een jaar zijn afgerond. ZonMw heeft voor de evaluatie een vergoeding toegekend van € 280.000.

Namens de Universiteit Leiden zijn de gezondheidsjuristen Aart Hendriks (bestuursrecht) en Mirjam Sombroek (privaatrecht) betrokken. Namens het LUMC participeert jurist en ethicus Marleen Eijkholt (Ethiek en Recht Gezondheidszorg,  LUMC) in het onderzoek. Hendriks is coördinator van het rechtswetenschappelijk deel van de evaluatie.