Martijn Snoep geeft lezing tijdens de openingsceremonie van het masterprogramma European Law

Op woensdag 28 september 2022 vond de openingsceremonie van de master European Law plaats op de campus van de Leidse Rechtenfaculteit. Na de warme welkomstwoorden van dr. Ben Van Rompuy en professor Jorrit Rijpma aan de nieuwe studenten, reikte dr. Vasiliki Kosta twee prijzen uit aan studenten van het afgelopen academische jaar.

Om te beginnen ontving Aislinn Hughes de prijs voor beste artikel in het bachelor-keuzevak ‘Europa in de Praktijk’ voor haar artikel ‘Big Brother’s not Watching You Anymore: The Dutch Role in the European Union after Brexit’. Vervolgens kreeg Alexandra Masek de Europa Institute Thesis Award voor haar master’s scriptie getiteld: ‘Revisiting the victim status in climate change-related cases’.

Dit jaar werd de openingslezing gehouden door Martijn Snoep, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten. Hij hield de lezing online aangezien hij door onvoorziene omstandigheden niet aanwezig kon zijn. Snoep keek terug op hoe destijds het instellen van een interne markt en andere Europese beleidsinitiatieven Europa uit een economisch dal omhoog hadden gestuwd naar nieuwe economische hoogtes. Kijkend naar de huidige situatie, identificeerde Snoep een urgente noodzaak om te werken aan een net-zero economie. Hij legde uit hoe de EU en nationale mededingingsautoriteiten hun reguleringstaak moeten aanpassen om dit doel te kunnen bereiken. Hij moedigde studenten ook aan om te spelen met hun rol in het vinden van nieuwe juridische en beleidsoplossingen voor urgente kwesties zoals klimaatsverandering. Aan het eind van de lezing was er gelegenheid om vragen te stellen, waarbij Snoep zijn professionele mening gaf. De ceremonie werd met een borrel afgesloten.