Summerschool Junior laat kinderen kennismaken met wetenschap

Geen middelbareschooldiploma maar toch les op een echte universiteit? Die kans kregen 30 basisschoolkinderen uit groep 6, 7 en 8 via de Leidse Summerschool Junior. Met het oog op Leiden European City of Science 2022 liet het Wetenschapsknooppunt Leiden basisschoolkinderen gedurende vier dagen kennismaken met wetenschap en onderzoek. ‘Gaan we echt proefjes doen, juf?’

Kindercollege

Het historische P.J. Vethgebouw opent haar deuren voor de aftrap van het programma: een kindercollege over salamanders door gastdocent Manon de Visser, onderzoeker bij Naturalis. Ze leert de kinderen dat watersalamanders zich uitstekend kunnen verstoppen door hun camouflagekleuren. ‘Maar ze hebben wel een felle buik’, merkt een kind scherp op. ‘De felle kleur verraadt dat ze een beetje giftig zijn: met een moeilijk woord heet dat aposematisme’, legt Manon uit. ‘En als salamanders hun staart verliezen, groeit die weer terug!’ zegt ze enthousiast. ‘Het zijn echte superdieren!’.

Perspectieven

De groep kinderen leert zichzelf en elkaar beter kennen met de 20 brillen van de door het ICLON ontwikkelde perspectiefgericht onderwijs. Kies een bril die bij jouw interesse past, is de opdracht aan de kinderen. Gebiologeerd door de salamanders kiest iemand de levens-bril, een ander vindt de jij-en-ik-bril goed bij zich passen en de rekenbril en taalbril zijn ook populair. ‘Maar ik kies de tijdreisbril’, zegt een meisje met een dromerige blik. ‘Want ik wil graag weten hoe dingen zo gekomen zijn’.

Museumbezoek

De leerlingen verbreden hun blik verder in het Rijksmuseum van Oudheden, dat als decor dient tijdens een zoektocht naar mysterieuze voorwerpen uit het verleden. Een groepje stoere jongens onderzoekt een gouden peelhelm en ontdekt dat deze helm is gevonden in 1910 en gemaakt in het begin van de 4de eeuw na Chr. ‘Zo dat is oud!’, riep iemand verbaasd. Ook de andere groepjes delen informatie over hun voorwerp en presenteerden wat zij hebben geleerd. ‘Snel nog een foto met een mummie’, roept een leerling voordat ze verder gaan.

De reis van het pilletje

Een breder beeld van de wereld en een breder beeld van jezelf, dat is waar het om draait tijdens de Summerschool Junior. Na verwondering over de natuur en een blik in het verleden nemen professor Adam Cohen en dr. Jeroen van Smeden de kinderen mee tijdens de reis van een pilletje in het menselijk lichaam. ‘Welk pilletje lost het snelt op?’, vraagt de professor. Aan de hand van korte proefjes, vragen, en een grote tekening leren de kinderen over de route die een geneesmiddel aflegt in het menselijk lichaam, ook wel ‘farmacokinetiek’ genoemd, aldus professor Cohen.

Feestelijk

De kinderen leren ook nog hun naam schrijven in het Grieks, ze isoleren DNA uit een kiwi en ze leren over psychologie en emoties. Aan het einde van de Summerschool zijn veel kinderen het met elkaar eens: ‘de proefjes en experimenten waren het leukst!’. Tijdens de feestelijke afsluiting presenteren de kinderen hun ervaringen van de afgelopen week aan de trotse ouders en begeleiders. Met een oorkonde onder hun arm verlaten ze voldaan het universiteitsgebouw. ‘Tot over een paar jaar!’ knipoogt de organisatie.

Samenwerken

Het Wetenschapsknooppunt Leiden organiseert de Leidse Summerschool Junior en begeleidt de kinderen die het programma volgen. Om alle kinderen de kans te geven om mee te doen aan dit programma werkt het Wetenschapsknooppunt Leiden samen met Stichting JES Rijnland. Wilt u ook een keer een onderdeel verzorgen tijdens de Summerschool Junior? Neem gerust contact met ons op.

E-mail Wetenschapsknooppunt Leiden