Bart Custers op BBC News over de Greyballing methode van Uber

In tien jaar tijd heeft Uber de taxiwereld op zijn kop gezet. De app om mensen die een rit nodig hebben te koppelen aan chauffeurs is enorm populair. Maar enkele van de meer controversiële praktijken van Uber hebben ook de interesse van politie en justitie gewekt, onder andere in Nederland, waar het internationale hoofdkantoor van Uber was gevestigd.

Bart Custers

Er zijn aanwijzingen dat Uber in reactie daarop methoden ontwikkelde waarbij politie en justitie actief op afstand werden gehouden in verschillende Europese landen. Uber identificeerde bijvoorbeeld medewerkers van politiediensten op basis van de gegevens in hun app. Daarna kregen deze personen via een interne tool met de naam Greyball een nepscherm te zien van de UberPop app met niet bestaande auto’s die niet voor hun zouden stoppen. Daarbij konden ook potentiële klanten worden geblokkeerd in bepaalde zones, bijvoorbeeld bij politiebureaus, met behulp van geofencing.

Bart Custers, hoogleraar Law & Data Science bij eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden stelt in een interview bij BBC News dat het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens van politiemensen waarschijnlijk illegaal was. Het EU-gegevensbeschermingsrecht (ook al voor de invoering van de AVG) stelt als voorwaarde dat er een juridische basis is voor de gegevensverwerking. Het lijkt erop dat Uber die niet had. Uber heeft bekendgemaakt gestopt te zijn met het gebruik van deze tools. De nieuwe CEO stelde dat ze nooit gebruikt hadden mogen worden.