ISGA levert bijdrage aan cursus militaire diplomatie voor Afrikaanse officieren

Het Instituut Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden heeft meegewerkt aan de meest recente editie van de ‘International Military Cooperation Course Africa’ die jaarlijks door het Ministerie van Defensie wordt georganiseerd. Ze hebben zowel een bijdrage geleverd aan het ontwerpen van modules als het lesgeven hierin.

De drie weken durende cursus werd ontwikkeld door de Nederlandse Defensie Academie namens de directie Internationale Militaire Samenwerking en was bedoeld voor officieren en burgers van Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara die actief bijdragen aan de internationale militaire samenwerking met betrekking tot vrede en veiligheid op het Afrikaanse continent.
De deelnemers bestonden uit militairen en verbindingsofficieren uit Benin, Burundi, Ethiopië, Ivoorkust, Kenia, Nigeria, Rwanda, Tanzania, Zambia en Zuid-Afrika, alsmede civiele vertegenwoordigers van de Afrikaanse Unie.

Ontwerpen en les geven

Joachim Koops, hoogleraar Security Studies en Wetenschappelijk Directeur (WD) van het Institute of Security and Global Affairs was uitgenodigd om de module Military Diplomacy in an era of Complex Challenges’ te ontwerpen en te doceren. De module werd hybride gegeven: een online introductiemodule en een op locatie seminar en trainingssessie.

'Het was een uitstekende gelegenheid om de uitgebreide interdisciplinaire onderzoeks- en onderwijsexpertise van ISGA te benutten en toe te passen en om de samenwerking tussen ISGA, de Nederlandse Defensie Academie en verschillende Afrikaanse landen te verdiepen', onderstreepte professor Koops.

Lees verder op de Engelse pagina