Levende Labs en stoepplantjes: ook de Universiteit Leiden draagt bij aan biodiversiteit

Via verschillende initiatieven probeert de Universiteit Leiden mensen bewust te maken van het belang van biodiversiteit: het cultiveren van een grote verscheidenheid aan micro-organismen, dieren- en plantensoorten. Dat is belangrijk, want in Nederland daalde de biodiversiteit van ongeveer 40 procent in 1900, tot ongeveer 15 procent in 2000, aldus het Planbureau voor de Leefomgeving.

In de Duurzaamheidsvisie 2030 van de Universiteit Leiden is biodiversiteit dan ook een aandachtspunt in zowel onderwijs, onderzoek als op de campussen. Hieronder lichten we een aantal initiatieven uit.

Bio-onderzoek in ‘levende’ labs

In Levende Labs, 32 slootjes op het Leiden Bio Science Park (faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), wordt in de open natuur onderzoek gedaan. De uitkomsten van zulk onderzoek zijn veel betrouwbaarder dan binnen, in een lab. Afgelopen winter hebben de 32 slootjes de tijd gekregen om bewoond te worden door het waterleven uit de omgeving. Een team van hoogleraren, studenten, scholieren en onderzoekers onderzoekt wat het werkelijke effect is van landbouwgif, nano- en microplastics op de insecten in de sloten. Daarnaast onderzoekt het team ook bacteriën en schimmels. ‘We zijn nu aan het kijken of ook het functioneren van zo’n sloot zich aanpast of beïnvloed wordt door deze plasticdeeltjes,’ zegt Hoogleraar Ecotoxicologie Martina Vijver.

Het belang van onkruid

Naast dit bio-onderzoek onder water, houdt de Leidse Hortus zich samen met de vakgroep Science Communication en Society bezig met landelijk onderzoek naar stoepplantjes. Dit ‘onkruid’ is belangrijk – de plantjes koelen de stad, zorgen ervoor dat water sneller wegloopt, zijn goed voor schone lucht en belangrijk voor de algemene biodiversiteit. Ook fungeren ze als route voor vlinders en bijen die zich door de straten bewegen. Via de website van het onderzoek kan iedereen in Nederland invoeren welke planten er op hun eigen stoep groeien. Deze worden vervolgens verzameld in een ‘stoepplantjes atlas’. Hoe belangrijk is de bijdrage van deze plantjes voor de biodiversiteit? Als het aan de Hortus ligt, laten we alle stoepplantjes groeien waar ze niet in de weg staan.

Bijdrage aan de biodiversiteit

Voorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow werkte mee aan een video waarin universiteiten en hogescholen hun unieke onderzoeken en visie op biodiversiteit delen. De video zie je hieronder. Wil je meer weten over hoe Universiteit Leiden bijdraagt aan biodiversiteit? Bezoek dan het dossier Duurzaamheid.

Samen voor soortenrijkdom

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In het kader van de Internationale Dag van de Biodiversiteit 22 mei deelt LUGO (Leiden University Green Office) maandag 23 mei om 13:00 zakjes bloemzaad uit bij Wijnhaven. Om zelf te planten!