Gigantische afname in biodiversiteit: ligt massale uitsterving op de loer?

Gaat de mens er straks voor zorgen dat planten en dieren massaal uitsterven? New Scientist sprak met Koos Biesmeijer over onderzoek dat de Universiteit van Hawaï en het Natuurhistorisch museum in Parijs deden naar de gigantische afname in biodiversiteit. ‘Die is voor een heel groot deel aan menselijk handelen toe te schrijven. Als dit zo doorgaat, dan zitten we binnen 100 jaar echt met een enorm probleem’, zegt de hoogleraar Natuurlijk Kapitaal.

De afgelopen 1500 jaar nam het aantal diersoorten in rap tempo af; 7,5 tot 13 procent van alle diersoorten stierf uit. In de afgelopen 500 jaar ging het om 10 procent. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar dat is het wel als je alleen naar de afgelopen 100 jaar kijkt. Toen ging het nog veel harder achteruit.

Nattevingerwerk

Toch gaat het enigszins om nattevingerwerk, omdat 90 procent van alle diersoorten ter wereld niet eens is beschreven. Veel van deze soorten sterven dus al uit voordat er überhaupt iets over is vastgelegd. Denk hierbij aan insecten, vissen die diep in de oceaan leven of ongewervelden. Die laatste groep maakt het nog eens extra ingewikkeld. Ongewervelden laten namelijk geen fossielen achter. Daardoor is er geen bewijs van hun bestaan. Daarom werden slakken meegenomen in het onderzoek. Die laten na hun dood bewijs achter in de vorm van een slakkenhuisje.

Grotere plaatje

Het is goed dat de onderzoekers een zo volledig mogelijk beeld van de afname in biodiversiteit hebben proberen te schetsen’, zegt Biesmeijer. ‘Als je alleen kijkt naar vogels en zoogdieren, mis je het grotere plaatje. Dit is de best mogelijke methode die ze konden gebruiken.’

Lees het volledige artikel op newscientist.nl.