Wie is de baas over onze data? - Podcast met UD Reijer Passchier

Onlangs was UD Reijer Passchier te gast bij de Mr. Hans van Mierlo Stichting om met Laura de Vries en Daniël Schut een podcast op te nemen over de vraag: wie is de baas over onze data?

Het gesprek ging vooral (maar niet alleen) over lokale digitalisering. Lokaal gebeuren in verband met technologie misschien nog wel spannendere dingen dan op het landelijke niveau. De boodschap: digitaliseer niet blind, maar denk goed na over de gevolgen daarvan en over het toekomstbestendig borgen van democratische en rechtstatelijke waarden.

Nationale en lokale overheden maken steeds vaker gebruik van digitale technologie. Denk aan algoritmes die gebruikt worden voor fraudeopsporing en criminaliteitspreventie, maar ook aan projecten in de zogeheten slimme stad. Ondoordacht gebruik van technologie, zoals camera’s met gezichtsherkenning, kan echter enorme gevolgen kan hebben voor de rechten en vrijheden van mensen. Vaak wordt bij technologische toepassingen bovendien software ingekocht bij grote bedrijven, en is niet altijd duidelijk hoe deze software werkt en wat precies gebeurt met de data van inwoners. Wat zijn de gevolgen van de steeds verdergaande digitalisering? En wie bepaalt wat er met de data van inwoners gebeurt? Hierover spreken we met Laura de Vries, wetenschappelijk medewerker bij de Mr. Hans Van Mierlo Stichting en auteur van het onderzoek Kanttekeningen bij de digitale stad; en met Reijer Passchier, universitair docent Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden en de Open Universiteit. Hij schreef onder andere het boek Artificiële Intelligentie en de Rechtsstaat, waarin hij ingaat op de gevolgen van het gebruik van kunstmatige intelligentie door overheden en bedrijven voor de rechtsstaat.

Beluister de podcast hier