Samenwerking van instituten tegen TBC in het Leidsch Dagblad

De behandeling van tuberculose met antibiotica is al dertig jaar hetzelfde. Hoewel de kennis over de ziekte wel is toegenomen, zijn er nog geen nieuwe manieren gevonden om deze effectiever te behandelen. Het Leidsch Dagblad publiceerde op Wereldtuberculosedag een artikel over het nieuwe Leidse consortium (LiTBC) waarin vier instituten samenwerken om hier verandering in te brengen.

Tuberculose behoort tot de top-10 belangrijkste doodsoorzaken ter wereld. Toch is er de afgelopen dertig jaar geen vooruitgang geboekt in de behandelmethoden. Om daar verandering in te brengen werken onderzoekers van vier Leidse instituten samen in het Leiden interdisciplinair Tuberculose Consortium (LiTBC). Dat zijn het IBL (Instituut Biologie Leiden), LACDR (Leiden Academic Center for Drug Research), LIC (Leids Instituut voor Chemie) en LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum).

Sneltest om TBC op te sporen

Om het belang van deze samenwerking toe te lichten, publiceerde het Leidsch Dagblad op Wereldtuberculosedag (28 maart) een artikel. Daarin staat hoe het LiTBC een eenvoudige sneltest wil ontwikkelen om de ziekte op te sporen. Ook denken ze aan methoden om het afweersysteem zodanig te versterken dat het tuberculosebacteriën zelf snel opspoort en vernietigt. Tenslotte wil het team ook werken aan sterkere antibiotica die minder bijwerkingen hebben dan de huidige.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van het Leidsch Dagblad (€).