Ymre Schuurmans over etnisch profileren bij de Belastingdienst

Het was al duidelijk dat de Belastingdienst jarenlang met zwarte lijsten werkte met daarop namen van mensen met een, volgens de fiscus, hoog frauderisico. Maar rapporten van onderzoeksbureau PwC maken duidelijk hoe stelselmatig de Belastingdienst discrimineerde bij het bepalen wie er op die lijst thuishoorde.

"Het is opvallend dat staatssecretaris Van Rij erkent dat er sprake is van discriminatie bij de Belastingdienst", zegt hoogleraar staats- en bestuursrecht Ymre Schuurmans in NieuwsuurDiscriminatie is namelijk verboden. De vraag is nu volgens haar wie er verantwoordelijkheid neemt voor deze profilering.

Het profileren gebeurde op basis van persoonskenmerken, nationaliteit en leeftijd. Ook is er gekeken naar "giften aan moskee".
De gevolgen konden groot zijn. Mensen tegen wie, al dan niet onterecht, een fraudeonderzoek liep, kregen bijvoorbeeld geen schuldsanering of kwamen in de financiële problemen.

Bij fraudeonderzoek mag de overheid niet kijken naar bijvoorbeeld religie, etniciteit en seksuele oriëntatie, zegt Schuurmans. Technisch gezien is 'giften aan moskee' niet hetzelfde aan religie, maar de kans dat iemand die doneert aan een moskee moslim is, is groot. Dus ligt dit volgens Schuurmans "erg dicht tegen het selecteren op religie aan".