Unieke verzameling plantenextracten voor onderzoek en gebruik geopend

Onderzoekers en ondernemers die zich bezighouden met bijvoorbeeld gezondheid of gewasbescherming kunnen vanaf nu terecht bij de extractenbibliotheek. Op 9 september is de bibliotheek feestelijk geopend. Deze bibliotheek stelt een uitgebreide verzameling van plantenextracten beschikbaar voor het onderzoek en vervolgens voor het gebruik voor diverse industrieën.

De provincie Zuid-Holland, eigenaar van de bibliotheek, ondertekent de overeenkomst met het Institute of Biology van de Universiteit Leiden (IBL) om deze bijzondere bibliotheek te beheren en te exploiteren.

Schat aan kennis

De Extractenbibliotheek beschikt over ruim 2.000 extracten afkomstig van planten uit de tuinbouw. Er is ook een database met informatie over de werking, bekende toepassingen, de wijze van kweek van de planten en de productiewijze van deze extracten.

De bibliotheek vergroot en verspreidt op die manier kennis over bioactieve stoffen die aanwezig zijn in commercieel geteelde planten in Nederland. Zij stimuleert toepassing van deze kennis en creëert daarmee toegevoegde waarde voor de gewassen uit de tuinbouwsector.

Meindert Stolk, gedeputeerde Land- en tuinbouw: “De extractenbibliotheek is de schakel tussen de tuinbouw en andere sectoren die werken met dit type natuurlijke grondstoffen, voor onderzoek op het gebied van gezondheid bijvoorbeeld of voor het ontwikkelen van gewasbeschermingsmiddelen. Zo helpt de extractenbibliotheek de biobased economy én is het tegelijk een nieuw verdienmodel voor de tuinbouw.”

Open voor business

De Universiteit Leiden beheert en exploiteert de Extractenbibliotheek in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Daar maakt het deel uit van het IBL en haar onderzoeksthema Leiden Bioactive Molecules. Gilles van Wezel, wetenschappelijk directeur IBL: "Ik ben heel blij dat de extractenbibliotheek nu gereed is om gebruikt te gaan worden. Het is een mooi voorbeeld van hoe we op een duurzame manier medicijnen en andere bioactieve stoffen kunnen verkrijgen uit natuurlijke bronnen, in lijn met de ambities van de Universiteit Leiden en de provincie."

Interesse?

Geïnteresseerde bedrijven of organisaties, bijvoorbeeld op het gebied van gewasbescherming, gezondheid, cosmetica en industriële processen, kunnen tegen vergoeding extracten én bijbehorende informatie opvragen om deze verder te onderzoeken op mogelijke toepassingen.

Voor meer informatie over de extractenbibliotheek kun je terecht bij Jos Frantzen, via +(0)71 34 11 257 en p.a.m.j.frantzen@biology.leidenuniv.nl.

Medewerkers van de provincie Zuid-Holland en het IBL kwamen samen om de officiële opening te vieren.