Leidse ontdekking genomineerd voor KIJK: Beste Tech-idee van 2021

Kunstmatige intelligentie gebruiken voor de zoektocht naar nieuwe antibiotica. Daarmee zijn Leidse onderzoekers genomineerd door magazine KIJK voor het Beste Tech-idee van 2021. Vanaf 14 september kan het publiek stemmen om één van de genomineerden tot winnaar te kronen.

‘Vandaag de dag raken steeds meer bacteriesoorten resistent tegen antibiotica. Dat noemen we ook wel de stille pandemie. En daar willen wij iets tegen doen’, vertelt Gilles van Wezel, wetenschappelijk directeur van het Instituut Biologie Leiden (IBL). Van Wezel en zijn Wageningse collega Marnix Medema – tevens gasthooglerar in Leiden - begeleidden de inmiddels gepromoveerde Alexander Kloosterman, die vier jaar lang op zoek ging naar nieuwe antibiotica.

Kloosterman deed dat op ongebruikelijke wijze. Van Wezel: ‘In het laboratorium maken bacteriën niet zomaar alle antibiotica aan die ze in de natuur wel kunnen maken. Om die antibiotica op een slimme manier te zoeken, hebben wij in Leiden speciale software ontwikkeld om het DNA van bacteriën te doorzoeken. Daarbij maken we gebruik van kunstmatige intelligentie. Door de computer te trainen om speciale kenmerken te vinden hebben we een nieuwe subklasse van antibiotica ontdekt, die tot de zogenaamde lantibiotica behoort’.

Winnaar

Ook Medema is blij met de nominatie. 'Ik zie het als een grote steun in de rug in de zoektocht naar nieuwe antibiotica', vertelt hij in een interview met Wageningen University & Research. 'Dit kan nieuwe medicijnen opleveren.'

In de technologiewedstrijd zijn twintig inspirerende ideeën uitgelicht. Van 14 september tot 5 oktober stemt de redactie van KIJK samen met een jury en het Nederlandse publiek welke innovatie boven de andere uitsteekt. De winnaar wordt in oktober bekend gemaakt.

Bekijk de longlist en stem