'Er is een grijs gebied ontstaan in de jeugdhulp'

De jeugdzorg kampt met lange wachtlijsten en groeiende personeelstekorten, maar er is nog iets wat een nieuw kabinet volgens deskundigen moet aanpakken: het grijze gebied in de jeugdhulp.

Mariëlle Bruning

Als een gezin met problemen hulp krijgt, weten ouders vaak niet of het gaat om vrijwillige hulp of dwangmaatregelen. Ouders denken soms onterecht dat hun kind gedwongen uit huis wordt geplaatst. Daarom, zegt de Raad voor Strafrechtwstoepassing en Jeugdbescherming, moet nieuw beleid duidelijker maken welke rechten en plichten ouders hebben.

Wanneer jeugdzorginstanties zich veel zorgen maken over een gezin, kan die hulp minder vrijblijvend worden. Ouders kunnen terechtkomen in een zogenoemd 'drangtraject' als laatste optie om een gang naar de kinderrechter te voorkomen.

Het voordeel is dat jeugdzorginstanties zo snel kunnen ingrijpen, maar het nadeel is dat er geen onafhankelijk onderzoek en een oordeel van een rechter aan te pas komt. 'In de praktijk is een grijs gebied ontstaan', zegt hoogleraar jeugdrecht Mariëlle Bruning tegen Nieuwsuur. 'Het drangtraject is juridisch gezien vrijwillig, maar ouders ervaren het alsof het gedwongen is. En dat is problematisch.'

Het kan zo ver gaan dat een kind uit huis geplaatst wordt, dat de omgang met ouders beperkt wordt, of dat urinecontroles worden opgelegd, zegt Bruning. Volgens Bruning zitten duizenden gezinnen in een drangtraject.

Bekijk hier de uitzending van Nieuwsuur van zaterdag 18 september 2021. Het item over jeugdzorg begint op 10.20.