Volg Prinsjesdag met de Universiteit Leiden

Helemaal in de troonrede en de miljoenennota duiken? Dat kan! Tijdens verschillende gelegenheden nemen Leidse wetenschappers van de Faculteit Governance and Global Affairs de miljoenennota en troonrede met je door.

20 september, 12:00 – 14:00u: Lezing Arco Timmermans tijdens Prinsjesfestival

In het kader van het Prinsjesfestival vindt dit jaar voor de vijfde keer Prinsjesbelang plaats. Prinsjesbelang gaat over belangenbehartiging als onderdeel van het democratisch proces. Ook dit jaar staat de uitzending van WNL Haagse lobby volledig in het teken van Prinsjesbelang met als centraal thema ‘bouwen aan vertrouwen.’ Passend bij dit thema gaan drie vooraanstaande personen uit het bedrijfsleven, de rechtspraak en de politiek onder leiding van Martijn de Greve met elkaar in gesprek over hoe we het vertrouwen in de democratie kunnen versterken en welke rol leiders in deze transitie spelen. Een van de sprekers is Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs. Kijk hier voor meer informatie en mogelijkheid tot aanmelding.

21 september, 15:00 – 17:30u: Nabeschouwing Prinsjesdag

Op de locatie Wijnhaven van de Universiteit Leiden Campus Den Haag vindt het evenement FGGA Next plaats. Tijdens dit evenement nemen vanaf 15u Wimar Bolhuis (universitair docent Bestuurskunde & Economie) en Koen Caminada (hoogleraar Empirische analyse van sociale en fiscale regelgeving) deel aan een economen-talkshow over de miljoenennota. Daarna zullen Gerard Breeman (universitair docent Bestuurskunde) en Arco Timmermans  (bijzonder hoogleraar Public affairs) de troonrede van de koning analyseren. Breeman en Timmermans doen dit al jaren, aan de hand van een coderingssysteem.

Iedereen is welkom om deze bijeenkomst bij te wonen. Dat kan fysiek, maar het Economendebat en de analyse van de troonrede FGGA Next is ook te volgen via een livestream.

Wil je alvast een voorproefje? Bekijk in deze video hoe Breeman en Timmermans de troonrede van 2020 analyseerden:

Analyse van de troonrede 2020

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of