Mariëlle Bruning: geen volledige cijfers over wachtlijsten jeugdzorg

De wachtlijsten in de jeugdzorg zijn schrikbarend lang, blijkt ook weer uit een onderzoek van stichting Het Vergeten Kind.

Mariëlle Bruning

Er wordt vaak gesproken over de lange wachtlijsten in de jeugdzorg, en dan met name in de complexe jeugdpsychiatrie. Maar volledige cijfers over hoe lang die wachtlijsten precies zijn, zijn er eigenlijk niet. 'Dat wordt niet structureel bijgehouden. In die zin is dit onderzoek van stichting Het Vergeten Kind belangrijk. Al is het nog wel redelijk klein', zegt hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning in Trouw.

De conclusie verbaast Bruning niet, zegt ze. Eerder bleek immers al uit onderzoek naar gedwongen jeugdhulp, waarvan sprake is als er bijvoorbeeld mishandeling plaatsvindt thuis, dat het gemiddeld ongeveer acht maanden duurt voordat een kinderrechter uitspraak doet en de begeleiding op gang komt. 'En dan gaat het dus nog niet om passende zorg, dat kan nog veel langer duren.' De tien maanden die Het Vergeten Kind noemt, passen in dat beeld, denkt ze.

In het artikel gaat Bruning ook in op verklaringen voor deze lange wachttijden in de jeugdzorg en op de noodzaak tot verbeteringen.