NWO-subsidies voor projecten op het gebied van cybersecurity

Drie consortia op het gebied van cybersecurity waarin de Universiteit Leiden meedoet, hebben van NWO meer dan een miljoen subsidie gekregen. Van twee is de universiteit penvoerder.

NWO heeft in totaal tien miljoen euro toegekend aan vijf zogenoemde kennisketenbrede, transdisciplinaire consortia op het gebied van cybersecurity. De drie projecten met de Universiteit Leiden zijn:

Beveiliging van softwaresystemen (penvoerder: Els de Busser - Institute of Security and Global Affairs)

Cyber Security by Integrated Design (C-SIDe)
Beveiliging van softwaresystemen is een cruciale behoefte in onze digitaal verbonden samenleving. Beveiliging komt voort uit een samenspel van technische en niet-technische factoren. Het is verstandiger en goedkoper om problemen voor te zijn en ze al in de ontwikkelingsfase van een system op te lossen. C-SIDe ontwikkelt een geïntegreerde benadering van Security-by-Design. De resulterende methodologie stelt organisaties in staat om breder zicht te krijgen op de beveiliging van hun producten en om fascinerende en veilige technologieën te creëren.

• Consortium: Universiteit Leiden, Haagse School, NCSC, Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Samenwerkingspartners: SURFSara, National eHealth Living Lab, Leids Universitair Medisch Centrum
  • Toegekend bedrag: ca. 1,45 miljoen euro

Lees meer over dit project.

Beschermingsmechanismen voor het Internet of Things (penvoerder: Nele Mentens - Leiden Institute of Advanced Computer Science)

PROACT - Physical Attack Resistance of Cryptographic Algorithms and Circuits with Reduced Time to Market
De moderne samenleving is verbonden via elektronische en mobiele apparaten, die we het Internet of Things (IoT) noemen. Het ontbreken van de juiste beschermingsmechanismen kan leiden tot schendingen van de privacy en financiële schade. Het doel van PROACT is het ontwerpen van nieuwe algoritmen en siliciumchips met inherente bescherming tegen fysieke aanvallen, en het ontwikkelen van nieuwe simulatie- en evaluatietechnieken voor fysieke beveiliging. PROACT zal daarom bijdragen aan een verhoogde beveiliging van onze persoonlijke en bedrijfsgevoelige gegevens.

• Consortium: Universiteit Leiden, Radboud Universiteit, Technische Universiteit Delft, Fontys, Riscure
  • Samenwerkingspartners: Signify, Intrinsic D, Neurasmus, DSP Valley, Rambus, NTU Singapore, HTX Singapore, Cadence UK
  • Toegekend bedrag: ca. 1,8 miljoen euro

Naar een security-by-design-concept

Controllable, Accountable, Transparent: the Responsible Internet (CATRIN)
Het doel van CATRIN is om het Responsible Internet op te starten, een nieuw security-by-design-concept en uitbreiding van internet dat een hoger niveau van vertrouwen en soevereiniteit mogelijk maakt. Het verandert de internetinfrastructuur van een zwarte doos in een ‘glazen doos’. Het Responsible Internet pakt het probleem van Digitale Soevereiniteit aan. CATRIN integreert technologie, economie en beleidsonderzoek om een eerste, operationele multi-operator Responsible Internet te leveren.

• Penvoerder namens het consortium: dr. R. (Ralph) Holz (Universiteit Twente)
  • Consortium: Universiteit Twente, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Delft, Waag Society, NLnet Labs, Universiteit Leiden, SIDN, KPN, TRIMM, SURFnet
  • Samenwerkingspartners: Universität Duisburg-Essen, University of Oxford, RENCI, University of Illinois at Urbana Champaign, University of Kentucky, ESnet/LBNL, University of Kentucky, University of Chicago, George Mason University, Ciena, CTO Group, CAIDA, University of California, Universität der Bundeswehr München, Telefonica Research
  • Toegekend bedrag: ca. 2,0 miljoen euro