Tom Barkhuysen over de verruiming van de toegang tot de rechter

Door een uitspraak van de Raad van State kunnen omwonenden en organisaties tóch naar de rechter stappen, ook al hebben ze tijdens inspraakrondes geen bezwaar gemaakt. Deze verruiming van de toegang tot de rechter is het gevolg van een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Het Hof vond dat er sprake was van een onterechte beperking van de rechtstoegang in Nederland.

Voor omwonenden en organisaties die bezwaar maken tegen de aanleg van een weg, de bouw van woningen of de komst van een windmolenpark is de verruiming van de toegang tot de rechter een positieve ontwikkeling, zo vindt Tom Barkhuysen. Hij is partner bij Stibbe en hoogleraar staats-en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden.
"Een inspraakronde gaat nog niet over een echt besluit. Het is dan ook principieel wat verstrekkend, zoals wij in Nederland deden, om dan te zeggen dat als je niet meedoet aan zo'n inspraakronde, je niet naar de rechter kan stappen", zegt Barkhuysen bij
 Een Vandaag.