Ymre Schuurmans benoemd in externe commissie reflectie Raad van State in toeslagenaffaire

De Raad van State heeft een programma van reflectie opgesteld, waarmee de hoogste bestuursrechter zijn aandeel in de kindertoeslagaffaire wil evalueren om lessen uit de affaire te kunnen trekken.

De Raad van State kreeg in december harde kritiek van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag voor het handelen in procedures rondom deze toeslagen. De commissie oordeelde dat de bestuursrechtspraak zijn belangrijke functie van (rechts)bescherming van individuele burgers had veronachtzaamd.

De Raad van State hoopt dat het eindverslag van de externe commissie in november/december klaar zal zijn. Het programma wordt begeleid door een externe commissie onder voorzitterschap van Henk Kummeling, hoogleraar staats- en bestuursrecht en rector magnificus van de Universiteit Utrecht. Verder bestaat de commissie uit Anne Ruth Mackor (hoogleraar professie-ethiek, Rijksuniversiteit Groningen), Ymre Schuurmans (hoogleraar staats- en bestuursrecht, Universiteit Leiden), Robert Crince le Roy (advocaat in Rotterdam en lid van de Algemene Raad van de Nederlandse Orde van Advocaten) en Addi Stehouwer (gemeentelijk ombudsman Den Haag).

Voor meer informatie zie bericht in Mr. online