Reijer Passchier schrijft boek 'Artificiële intelligentie en de rechtsstaat'

De opkomst van artificiële intelligentie (AI), waaronder machine learning maakt overheden en enkele grote techbedrijven nóg machtiger dan zij nu al zijn. Is onze constitutie daar klaar voor? Volgens Passchier, universitair docent Staatsrecht aan de Universiteit Leiden en de Open Universiteit, niet.

In zijn boek legt Passchier uit waarom en wat we kunnen doen om hier verandering in te brengen. Artificiële intelligentie en de rechtsstaat biedt een overzicht van de meest urgente maatschappelijke uitdagingen. De opkomst van AI die verdere concentraties van macht veroorzaakt, brengt de rechten en vrijheden van burgers in gevaar. Volgens Passchier profiteert tot op heden vooral het overheidsbestuur van AI. De rechtspraak en de wetgever blijven vooralsnog ver achter.

Passchier focust zich in dit boek voornamelijk op de constitutionele borging van rechtsstatelijke structuren. De trias politica, checks and balances, legaliteit en soevereiniteit. Is die borging AI-ready? En, zo niet, wat valt daar aan te doen? Het boek 'Artificiële intelligentie en de rechtsstaat' wordt uitgegeven door Boom Juridisch.

Met een voorpublicatie uit dit boek won Passchier The Meijers Best Article Prize en de Van Wersch Springplankprijs voor de beste publicatie op juridisch gebied in 2020.

Op 1 maart a.s. vindt een gratis webinar over dit onderwerp plaats. Voor meer informatie klik hier.