Afscheid Jaap Hijma

Op 9 oktober 2020 ontving prof. mr Jac. Hijma ter gelegenheid van zijn emeritaat het boek ‘Sluitertijd’, met bijdragen van collega’s, promoti, promovendi en vrienden, die een blik werpen op zijn werk. Zij belichten de volle breedte van zijn oeuvre; van vermogensrecht naar schadevergoedingsrecht, van algemeen contractenrecht naar bijzondere overeenkomsten.

De titel vangt enerzijds Hijma’s passie voor fotografie. Anderzijds weerspiegelt de titel zijn unieke vermogen om verschillende momenten in de rechtsontwikkeling haarscherp te vangen, maar ook de rechtsontwikkeling zelf vanuit een langduriger perspectief te kunnen bezien.

Jaap Hijma zou op 9 oktober zijn afscheidscollege hebben gegeven in het Academiegebouw. In plaats daarvan is er een online afscheidsbijeenkomst georganiseerd, waarin de rector, de decaan, naaste (oud-) collega’s en een student spraken over Jaap Hijma als docent, onderzoeker en persoon. Het afscheidscollege is verschoven naar het voorjaar van 2021.