Sport Data Center benoemd tot Certified Partner van Sportinnovator

Het Sport Data Center, een consortium van universiteiten waarvan Universiteit Leiden penvoerder is, is erkend als Certified Partner van Sportinnovator. Daarmee wordt het Sport Data Center een belangrijk onderdeel van het Sportinnovator ecosysteem. Sportinnovator is het nationale programma voor sport-innovatie, geïnitieerd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, en aangestuurd door het Topteam Sport.

Aanjagers van innovatie

Een onafhankelijk adviesbureau heeft verschillende centra, waaronder het Sport Data Center, beoordeeld aan de hand van een toetsingskader. Als centra aan de voorwaarden voldoen, worden ze benoemd tot Certified Partner van Sportinnovator. De verschillende centra van Sportinnovator werken onderling met elkaar samen op het gebied van innovatie-ontwikkelingen en fungeren als aanjagers van innovatie op het gebied van sport & bewegen in Nederland en daarbuiten. Het label Certified Partner garandeert de kwaliteit en uniciteit van het centrum binnen het netwerk. De certificaten werden uitgereikt door Topteam-leden Maurits Hendriks (Chef de Mission NOC*NSF) en Harry van Dorenmalen (oud-CEO IBM Benelux).

Digitale lijm

Datawetenschapper Arno Knobbe (LIACS): ‘Certificering is een belangrijke stap voor ons centrum, en een verdere bevestiging dat het Sport Data Center door Sportinnovator en sportkoepel NOC*NSF gezien wordt als belangrijk speler in het landelijke netwerk van innovatiecentra. Met ons Sport Data Valley platform vormen wij de digitale lijm tussen de expertises vertegenwoordigd in de verschillende centra.’ NOC*NSF-baas Maurits Hendriks is vol lof over het Nederlandse ecosysteem van Sportinnovator en hoe Nederland hiermee een unieke positie in de wereld inneemt.

Het Sport Data Center is onderdeel van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) en brengt datawetenschappers en sportwetenschappers van verschillende kennisinstellingen bij elkaar. Naast penvoerder Leiden bestaat het consortium ook uit de Technische Universiteit Delft, Vrije Universiteit Amsterdam, en de Universiteit Twente. Het Sport Data Center ontwikkelt data science oplossing voor verschillende sportpartijen, zowel in de top- als breedtesport, en lanceerde recent het nationale onderzoeksplatform voor sport- en beweegdata Sport Data Valley. Naast toepassingen probeert het Sport Data Center ook het multidisciplinaire onderzoeksveld Sports Data Science aan te jagen, en publiceert regelmatig op dit domein.