Drie nieuwe hoogleraren Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek

Het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek (LIC) krijgt er met Sylvestre Bonnet, Jeroen Codée en Remus Dame maar liefst drie nieuwe hoogleraren bij. Bonnet wordt hoogleraar in de Bioanorganische Chemie, Codée hoogleraar in de Organische Chemie en Dame hoogleraar in de Moleculaire en Cellulaire Biochemie.

Wetenschappelijk Directeur van het LIC Hermen Overkleeft beseft dat je er niet iedere dag drie nieuwe hoogleraren bij krijgt. ‘Het is dan ook wel een beetje toeval, want ze doorlopen allemaal een individueel carrièrepad. Ze waren er alle drie aan toe, ruimschoots zelfs, en ik ben blij dat het nu voor ieder van hen zover is. Ze zijn alle drie erg belangrijk voor ons onderwijs en onderzoek, en bovendien is er nu weer ruimte voor het aannemen van nieuw jong talent.’

Kanker bestrijden met licht

Sylvestre Bonnet doet voornamelijk onderzoek naar de fotofysische en fotochemische eigenschappen van metaalverbindingen, oftewel: hoe metaalverbindingen zich gedragen onder invloed van licht. Bonnet synthetiseert speciale metaalverbindingen pas toxisch worden na bestraling met licht. Hiermee zoekt hij naar chemokuren die alleen de tumorcellen kapotmaken en niet schadelijk zijn voor de rest van het lichaam. Als chemicus bij het LIC doorliep Bonnet het gehele Veni, Vidi, Vici-traject van NWO en haalde hij een ERC Starting grant en twee ERC Proof-of-Concept grants binnen. Ook zette hij voor het LIC twee nieuwe MSc-vakken op: Photochemistry en Metals and Life, die beiden ook studenten van buiten het LIC aantrekken. Bonnet wordt hoogleraar ‘Bioanorganische Chemie’.

Meer over het onderzoek van Bonnet: Sylvestre Bonnet ontvangt ERC-subsidie voor chemotherapie geactiveerd door licht en Vici voor Sylvestre Bonnet: nieuw licht op kankertherapie

De vorm van suikers begrijpen en benutten

Jeroen Codée wordt hoogleraar Organische Chemie. Hij doet onderzoek naar de structuur en reactiviteit van organische moleculen en ontwerpt ook nieuwe moleculen met specifieke eigenschappen. Zijn focus ligt hierbij op de synthese van suikers. Suikers spelen een rol in vrijwel alle biologische processen in ons lichaam. Onderzoekers gebruiken ze daarom graag om dit soort processen in het lab te bestuderen. Het maken van suikers is echter complex en er is nog niet veel over bekend. Door middel van laboratoriumexperimenten en computersimulaties probeert Codée de reacties die een rol spelen bij de synthese van suikers beter te begrijpen. Net als collega Bonnet ontving Codée tijdens zijn carrière een Veni-, Vidi-, en Vici-beurs. Daarnaast kreeg hij ook een ERC Consolidator grant. Als docent is Codée door de jaren heen verantwoordelijk geweest voor vele basisvakken en verdiepende vakken en zette hij verschillende nieuwe vakken op.

Lees hier meer over het onderzoek van Codée: Vici-beurs voor Jeroen Codée: ‘Ik wil begrijpen hoe suikers vormen’

Het vouwen van DNA

Remus Dame wordt hoogleraar  Moleculaire en Cellulaire Biochemie. Hij onderzoekt hoe het DNA ligt opgevouwen in onze cellen. Een DNA-molecuul is maar liefst twee meter lang. Om de enorme hoeveelheid erfelijk materiaal bij elkaar te houden, is het met behulp van eiwitten opgevouwen in lussen. De cel moet het opgerolde DNA uitpakken om de genetische code af te kunnen lezen. Het oprollen en uitpakken van het DNA gebeurt in respons op prikkels en verandering van buitenaf. Dame onderzoekt welke eiwitten hiervoor verantwoordelijk zijn en hoe ze te werk gaan. Hij richt zich hierbij voornamelijk op micro-organismen zonder celkern, omdat hier nog weinig over bekend is. Bijzonder aan het onderzoek is dat Dame niet alleen test in een reageerbuisje, maar met behulp van hypermoderne technieken ook kijkt naar DNA in levende cellen.

Ook Dame ontving een Veni-, Vidi- en Vicifinanciëring. Ook was hij hoofdaanvrager van de NWO ENW Groot subsidie die hij ontving voor het bovenstaande onderzoek. Hiernaast is Dame ook actief als docent voor de opleidingen Chemistry en Life, Science and Technology, waar hij zowel verdiepende mastervakken als eerstejaarsvakken doceert.

Lees hier meer over het onderzoek van Remus Dame: Eiwitten en DNA-lussen: ENW-Groot subsidie voor Remus Dame