Drie Leidse wetenschappers ontvangen Rubiconbeurs voor onderzoek aan buitenlandse universiteit

Dankzij een Rubiconbeurs van NWO kunnen scheikundige Liubov Belyaeva, psycholoog Janna Marie Bas-Hoogendam en LUMC-onderzoeker Elisa Giacomelli onderzoek doen aan een topinstituut in het buitenland.

Het Rubicon subsidieprogramma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) richt zich op veelbelovende en pas gepromoveerde onderzoekers die nog aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan. Dit jaar gaan drie van de zestien Rubicons naar Leidse onderzoekers.

Op zoek naar ultieme biosensoren

Scheikundige Liubov Belyaeva gaat onderzoek doen bij het Imperial College London (Verenigd Koninkrijk), Department of Chemical Engineering. Grafische sensoren kunen een belangrijke rol spelen in onderzoek omdat ze extreem gevoelig zijn, maar bestaande ontwerpen zijn slecht reproduceerbaar, hebben een beperkte schaalbaarheid en hoge productiekosten. Belyaeva wil nieuwe sensoren ontwerpen die dergelijke nadelen ontberen, en tegelijkertijd de gevoeligheid maximaliseren en de functionaliteit verhogen.

Van nature verlegen?

Psychloog Janna Marie Bas-Hoogendam gaat onderzoek doen bij het National Institute of Mental Health (Verenigde Staten), Section on Development and Affective Neuroscience. Sommige kinderen zijn al vanaf de geboorte terughoudend in nieuwe situaties en ontwikkelen in hun tienerjaren vaker dan gemiddeld een sociale angststoornis. Bas-Hoogendam bekijkt, met behulp van een enorme verzameling hersenscans, welke hersenkarakteristieken gerelateerd zijn aan dit risico.

Communicatie (en miscommunicatie) in ALS

LUMC-onderzoek Elisa Giacomelli gaat onderzoek doen bij het Memorial Sloan Kettering (Verenigde Staten). De ziekte ALS is een complexe aandoening waarbij ontsteking en afwijkende activering van niet-neuronale celtypen een belangrijke rol spelen. Giacomelli onderzoekt de miscommunicatie tussen cellen en welke ontstekingsroutes gemoduleerd dienen te worden om ALS te kunnen voorkomen of te behandelen.