Ann Skelton eerste bekleder wisselleerstoel Enforcement of Children's Rights

De nieuwe wisselleerstoel is ingesteld om gerenommeerde wetenschappers de kans te bieden om in Leiden onderwijs en onderzoek te doen naar internationale kinderrechten en tegelijkertijd de opgedane kinderrechtenkennis wereldwijd goed te ontsluiten.

Ann Skelton

Het vakgebied van internationale kinderrechten heeft in Leiden een uitzonderlijke positie. De Universiteit Leiden is een van de weinige universiteiten die het kinderrecht als vakgebied op academisch niveau aanbiedt. Studenten van over de hele wereld komen daarom speciaal naar Leiden om deel te namen aan de Engelstalige advanced LL.M. International Children's Rights of een van de andere wetenschappelijke activiteiten, waaronder de jaarlijkse summer school en de Leiden Children's Rights Observatory. Ook bieden gerenommeerde wetenschappers graag proactief hun tijd en onderwijs- en onderzoekscapaciteit aan.

Het ultieme doel van de vakgroep, waar de UNICEF-leerstoel Kinderrechten deel van uitmaakt, is dat er wereldwijd kennis over internationale kinderrechten wordt opgedaan en dat deze opgedane kennis vervolgens wereldwijd wordt verspreid. Daarom is er nu deze wisselleerstoel ingesteld, die is gerealiseerd voor de duur van vijf jaar met steun van het Kroese-Duijsters Fonds, een fonds op naam bij het Leids Universiteits Fonds.

'Uitstekende band'

Ann Skelton zal onderwijs verzorgen in het programma Enforcement and monitoring of children's rights, onderdeel van de Master of Laws Advanced Studies in International Children’s Rights. Ook zal ze betrokken zijn bij promotie-onderzoek, de summer school en de 2021 Children's Rights Moot Court. Ze kijkt ernaar uit om dit academisch jaar de wisselleerstoel te bekleden, zegt ze. 'Al heel lang heb ik een uitstekende collegiale band met de Leidse hoogleraren Ton Liefaard en Julia Sloth-Nielsen. Met hen heb ik samengewerkt aan diverse wetenschappelijke projecten en in 2019 heb ik al eens lesgegeven aan de Leidse Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Het is geweldig om nu onderdeel te worden van deze faculteit. Voor mij is dit een enorme eer en ik zal er alles aan doen om dit tot een succes te maken.'

Momenteel bekleedt Skelton als hoogleraar de UNESCO Chair: Education Law in Africa aan de Universiteit van Pretoria in Zuid-Afrika. Daarnaast is ze is lid van het VN-Kinderrechtencomité in Genève.

Lees hier het artikel op de website van de Universiteit van Pretoria over de bekleding van de wisselleerstoel door Ann Skelton.