Tutoren krijgen digitaal steuntje in de rug

In het Leidse Tutorprogramma begeleiden Leidse studenten leerlingen van basisscholen uit lagere sociaaleconomische milieus. Dat is geen eenvoudig werk, en daarom lanceert de afdeling nu een website met tips and tricks. Die zijn ook handig voor andere tutoren in het land.

Door kinderen uit een lager sociaaleconomisch milieu te helpen met hun schoolwerk, proberen Leidse student-tutoren de kloof in het onderwijs te dichten. Veel tutoren hebben echter nog geen of weinig ervaring in het onderwijs, en dan is het geen eenvoudige taak.

'Tijdens de periodieke intervisies die met tutoren werden gehouden, zagen we dat ze vaak dezelfde obstakels tegenkwamen,' zegt Pedro De Bruyckere, onderwijskundige aan de Universiteit van Leiden en mede-initiatiefnemer van de website. 'We hopen toekomstige tutoren voor te zijn door ze op deze website een plek te bieden om deze problemen te bestuderen en bespreken.'

De website laat voorbeelden van tutoren uit de praktijk zien. Verder biedt deze simpele handvaten om obstakels binnen het lesgeven weg te nemen. Zo probeert het Leidse Tutorprogramma studenten de zelfverzekerdheid te geven die nodig is om leerlingen te begeleiden in verschillende competenties.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ook tutoren buiten de universiteit kunnen gebruikmaken van de website. 'Het is een inspiratiebron voor de tutoren van het Leidse Tutorprogramma, maar ook voor tutoren in het algemeen. Met de voorbeelden en handige links kunnen zij een les in elkaar zetten die niet alleen leuk is, maar vooral ook leerzaam,' aldus De Bruyckere.