Universiteit Leiden

nl en

Dit zijn de genomineerden voor de Facultaire Onderwijsprijs 2020

Jaarlijks ontvangt een uitblinkende docent de Facultaire Onderwijsprijs. Docenten worden voorgedragen door studenten en een jury bepaalt wie de prijs ontvangt. De prijs wordt uitgereikt tijdens de officiële opening van het academische jaar op 2 september. Dit jaar hebben studenten vier kandidaten voorgedragen.

Lotte Fikkers

Lotte Fikkers, Engelse literatuur

Lotte Fikkers: 'Ik vind het heel leuk en een ontzettende eer dat de studenten me genomineerd hebben voor deze prijs. Omdat ik vanaf augustus voor een aantal jaar fulltime onderzoek ga doen voelt de nominatie als een prachtige afsluiting van, en bekroning op, een mooie onderwijsperiode. In mijn onderwijs probeer ik studenten te stimuleren om kritisch na te denken, daarbij hun eigen referentiekader los te laten en steekhoudende argumenten te formuleren. Maar bovenal probeer ik mijn liefde voor het vak over te dragen. Als dat lukt dan ontstaat er een mooie wisselwerking van enthousiasme en is mijn doel bereikt.'

Aa Ree Nam

Ae Ree Nam, Koreastudies

Aa Ree Nam: 'Ik voel me echt vereerd om door de studenten voorgedragen te worden. Het is een teken dat de studenten mijn lessen leuk vinden en dat mijn oprechte passie voor lesgeven hen bereikt. Onderwijs draait niet alleen om het overbrengen van kennis. Als docent faciliteer ik het leerproces van de studenten door hen te begeleiden, te motiveren en hen bewust te maken van hun eigen ontwikkeling. Als studenten moeite hebben met leren, dan rijk ik hen de handvatten om beter kunnen studeren. Uiteindelijk is het doel van taalonderwijs niet de taal zelf, maar om een gebruiker van de taal te worden; om je uit te drukken, ideeën uit te wisselen en met anderen te communiceren.'

Sai Englert

Sai Englert, International Studies

Sai Englert: 'Ik ben ontzettend vereerd dat ik voor deze prijs ben genomineerd door mijn studenten. Het voelt als een erkenning van mijn werk, iets dat soms moeilijk te vinden is voor medewerkers met een tijdelijk contract, zoals ik. Tijdens mijn lessen gebruik ik de tijd in de klas als een kans voor studenten om hun eigen ideeën uit te werken en over bepaalde onderwerpen voldoende kennis op te doen om het zelf te onderzoeken. Daarbij heb ik aandacht voor de vragen en interesses van studenten. Tijdens mijn colleges ligt de nadruk op het verhelderen van theoretische benaderingen, discusses binnen de literatuur en de toepassinging daarvan op casestudy's.'

Laura Bertens

Laura Bertens, Kunstgeschiedenis

Laura Bertens: 'In de beeldvorming van de faculteit is veel aandacht voor het uitstekende onderzoek dat hier gedaan wordt. Dat is zeer terecht, maar het kan soms wat voorbijgaan aan het feit dat zon driekwart van ons werk bestaat uit onderwijs. Dit onderwijs is absoluut geen bijzaak. Sterker nog, ik denk vaak dat de impact hiervan vergaander is dan die van het onderzoek. Ieder jaar leren grote aantallen studenten hier mensen en culturen van alle tijden en werelddelen kennen en respecteren. De kennis en empathie die ze hier opdoen vormen hen voor de rest van hun leven.  Dat is iets om als faculteit trots op te zijn en de onderwijsprijs is een geweldige manier om hierbij stil te staan. Ik voel me dan ook bijzonder vereerd dat mijn studenten met deze nominatie hun waardering laten zien voor dat deel van mijn werk dat ik zelf het belangrijkst vind.'

 

Wat is de Facultaire Onderwijsprijs?

Elk jaar kunnen studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies docenten nomineren voor de Facultaire Onderwijsprijs. Na de nominatie bezoekt een speciale jury colleges van de genomineerde docenten en bepalen zij wie zich de beste docent van de faculteit mag noemen.

Meer over de Facultaire Onderwijsprijs

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.