Bart Custers in NRC en Volkskrant over privacyschending bij COA en politie

De politie krijgt zeer persoonlijke gegevens van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) over asielzoekers die nergens van worden verdacht en overtreden daarmee de privacywet.

Bart Custers

Politie en COA hebben een overeenkomst gesloten over het delen van zeer gevoelige gegevens van asielzoekers, die in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het betreft onder meer gegevens zoals religie en etniciteit. In totaal zijn al gegevens van meer dan 27.000 asielzoekers verstrekt. De gegevens, die niet zijn geanonimiseerd, worden gebruikt om criminele trends te ontdekken onder asielzoekers.

Het delen van deze gegevens is alleen toegestaan bij verdenking van een strafbaar feit, zegt Bart Custers, hoogleraar Law and Data Science en directeur van eLaw, het Centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden in NRC en Volkskrant. Nu worden gegevens van asielzoekers gedeeld die nergens concreet van worden verdacht. Daarvoor is geen juridische basis en het is bovendien stigmatiserend. Door in de gegevens van onschuldige mensen te gaan zoeken naar criminele trends komt het onschuldbeginsel onder druk te staan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft aangegeven nader onderzoek te doen.