Saniye Çelik in het NRC en het Leidsch Dagblad over racisme en discriminatie in Nederland

De Black Lives Matter-demonstraties brengen overal ter wereld racisme en discriminatie in de samenleving voor het voetlicht, zo ook in Nederland. Lector diversiteit Saniye Çelik van de Hogeschool Leiden en Senior programmaleider bij het Centre for Professional Learning van de Universiteit Leiden, onderzoekt onderwerpen als discriminatie en racisme en verscheen afgelopen weken in het NRC en het Leidsch Dagblad met haar expertise betreffend deze onderwerpen.

Een systematisch probleem in Nederland

Çelik onderzoek diversiteit en inclusies bij organisaties en volgens haar is er nog menige verbetering nodig. In het NRC schreef ze dat er heel weinig mensen met een migratieachtergrond in het openbaar bestuur werken wat de alarmbellen zou moeten doen rinkelen. Wereldwijd wordt er meer en meer erkend dat racisme en discriminatie systematische problemen zijn. Zo ook door onze eigen premier; Mark Rutte, tijdens een van de corona persconferenties. In zowel het stuk van het Leidsch dagblad als het stuk in de NRC stelt Çelik dat deze erkenning stof heeft doen opwaaien. Zo’n erkenning voor dit hardnekkige vraagstuk is de eerste stap naar de oplossing. Maar de vraag blijft hoe we dit concreet gaan aanpakken. Want met erkennen en benoemen alleen zijn we er nog niet.

Diversiteit aan de top

Een van de stappen die ondernomen moet worden volgens Çelik is het meer divers maken van de top. De etnische diversiteit in de top bij het Rijk is nog geen 2 procent en bij de politie is dit circa 6 procent. Ook in het hoger onderwijs is dat percentage vrijwel nihil. Çelik stelt de moeilijke vraag over hoe die verblindende witheid is uit te leggen. Onderwijs, politie en andere publieke organisaties hebben een belangrijke maatschappelijke taak en dienen tegelijkertijd een voorbeeldrol te vervullen. Een minstens zo belangrijke rol is weggelegd voor de politiek.

Migratieachtergrond als rolmodel

Ook benadrukt Saniye Çelik dat er meer realisatie moet komen voor het feit dat niet alleen vrouwen maar ook mensen met een migratieachtergrond kunnen fungeren als rolmodellen. Zij bewijzen aan jonge generaties dat het voor iedereen mogelijk is minister of topambtenaar of commissaris van de koning te worden. Niet alleen de zakenwereld, maar ook de politie, de rijksoverheid, het onderwijs gaan erop vooruit als zij een afspiegeling vormen van onze kleurrijke maatschappij.

Uitsluiting kent meerdere kanten

In het interview met het Leidsch dagblad beschrijft Çelik echter ook dat uitsluiting twee kanten op gaat. We hebben allemaal de neiging om liever toe te trekken naar mensen die op ons lijken en daarmee anderen buiten te sluiten. ,,Dat is niet alleen een white privilege, ook mensen van kleur sluiten keihard uit. Iedereen moet in de spiegel leren kijken en zich afvragen: hoe inclusief ben ik?’’.

Om het volledige artikel in het NRC te lezen, klik hier.
Om het volledige artikel in het Leidsch Dagblad te lezen, klik hier.

Diversiteit staat steeds vaker hoog op de agenda van publieke organisaties. Zij willen graag diversiteit en inclusiviteit bevorderen, maar in de praktijk blijkt dat een moeizaam karwei te zijn. Hoe bereid je mensen voor op de veranderende samenleving? Hoe stimuleer je een inclusieve cultuur in de organisatie? En hoe houd je deze in stand?

Meer informatie hierover? Schrijf je in voor de leergang Diversiteit & Inclusie.