EU-subsidie van 2,5 miljoen voor Leidse spinoff In Ovo

Het Leidse biotechbedrijf In Ovo, spin-off van de Universiteit Leiden, heeft de European Innovation Council Accelerator Pilot Grant gekregen. Met de beurs van 2,5 miljoen euro werkt In Ovo verder aan manieren om het vergassen van eendagshaantjes te voorkomen.

Momenteel worden net uitgekomen kuikens van legkippen handmatig gesorteerd op geslacht. Omdat de haantjes geen eieren kunnen leggen, worden zij direct na het sorteren gedood. Alleen al in Nederland worden jaarlijks zo’n 45 miljoen haantjes gedood. Wereldwijd gaat het zelfs om 3,2 miljard eendagshaantjes. In Ovo heeft een methode ontwikkeld waarmee al in het ei het geslacht van het kippenembryo kan worden bepaald. Dan hoeven de haantjes niet meer uitgebroed te worden om vervolgens gedood te worden, wat door de pluimveesector zelf ook als een groot ethisch probleem wordt gezien.

De methode van In Ovo waarbij het geslacht al in het ei wordt bepaald, zorgt ervoor dat eendagshaantjes niet meer gedood hoeven worden.

Dierenwelzijn en duurzaamheid

De beurs die In Ovo nu heeft ontvangen van de European Innovation Council is onderdeel van een programma om innovatieve bedrijven te steunen. Het is specifiek gericht op middelgrote bedrijven met hoge potentie maar ook hoge risico's, die met de beurs nieuwe innovatieve producten op de markt kunnen brengen en economische groei kunnen bevorderen.

'Deze beurs helpt ons om de ontwikkeling van ons product te versnellen, en zal daarom een enorme positieve impact hebben op de pluimveesector,' zegt In Ovo-directeur Wouter Bruins. 'Hiermee kunnen we zowel het dierenwelzijn als de duurzaamheid van een deel van de voedselindustrie fors gaan verbeteren.' Het bedrijf is een van de 72 bedrijven die een subsidie heeft gekregen, uit bijna 4.000 aanvragen.

Spin-off tijdens de studie

Wouter Bruins en zijn compagnon Wil Stutterheim begonnen In Ovo al tijdens hun studie in Leiden - Bruins deed Biologie en Stutterheim Biomedische Wetenschappen. Nog altijd werken zij nauw samen met de universiteit, onder meer met hoogleraar Thomas Hankemeier, hoogleraar Analytische biowetenschappen, en het LACDR. Naast de ontwikkeling van hun methode voor geslachtsbepaling in het ei, werken Bruins en Stutterheim inmiddels ook aan andere producten voor de pluimvee-industrie om het dierenwelzijn verbeteren en de sector te verduurzamen.