Bijdrage Robert Zwijnenberg in boek 'Brave New Human - Reflections on the Invisible'

Hoe gaat de wereld eruitzien na de corona-crisis en komen er blijvende gevolgen voor ons, de maatschappij en de manier waarop wij naar de wereld kijken? Dat is de vraag die ‘Brave New Human - Reflections on the Invisible’ probeert te beantwoorden. Hoogleraar Art and Science Interactions Robert Zwijnenberg leverde een bijdrage aan dit werk - over het belang van kunst in deze onzekere tijden.

Deze publicatie is ontstaan uit een initiatief van de Brave New World conferentie, een jaarlijkse conferentie voor mensen die willen weten wat de toekomst in petto heeft, en wat dit zal betekenen voor hun bedrijf, beleid en leven. In het boek zijn drieëntwintig bijdragen gebundeld van wetenschappers, schrijvers, artiesten en journalisten over hun ideeën en strategieën voor de wereld na COVID-19. Het artikel van Robert Zwijnenberg is getiteld ‘Art and the Risk of Life’. In zijn bijdrage stelt hij dat kunst vaak gebruikt wordt als een vorm van escapisme, om te ontsnappen aan de onzekere realiteit, maar dat dit zorgt voor een relatief ‘passieve’ beleving van het werk. ‘We vragen dingen van kunst, eisen dingen van kunst zonder dat we zelf risico’s lopen of nemen’. Zwijnenberg stelt een ‘actievere’ beleving van kunst voor, waarbij we het toelaten dat we geconfronteerd worden met - soms pijnlijke - nieuwe ontdekkingen en ervaringen.

‘Brave New Human - Reflections on the Invisible’ is een non-profit publicatie. Het e-book is gratis te downloaden: voor de papieren versie wordt een kleine bijdrage gevraagd om de kosten van productie en distributie te dekken.

Meer weten?

Meer informatie over het boek en een link naar de online versie is te vinden via de website van Brave New World