‘Journalistiek is een oerdrang!’

Freelance journalist Judith Laanen (Engelse taal en cultuur, Journalistiek en Nieuwe Media) nam in onze eerste alumniwebinar uitgebreid de tijd om studenten alles te vertellen over haar vak.

Judith werkt als bouwjournalist voor BNR Nieuwsradio en als financieel-economisch journalist voor RTL-Z, waar ze onder andere verhalen over ondernemers maakt. Verder doet ze veel freelance klussen.

Judith legde uit wat de kenmerken zijn van een goede journalist: nieuwsgierig zijn, alles lezen wat los en vast zit, met iedereen praten, een neus voor onrecht hebben... Judith: ‘Journalistiek is een oerdrang!’

‘Eén bron is geen bron’

Judith ziet drie belangrijke overeenkomsten tussen een Geesteswetenschappenstudie en de praktijk van de journalistiek. Allereerst bronnenonderzoek, als journalist ga je immers voor waarheidsvinding. Ten tweede leer je tijdens je studie kritisch en analytisch denken, dit komt je als journalist erg goed van pas. En als laatste uiteraard schrijfvaardigheid, want ja, schrijven had ze wel geleerd tijdens haar studie Engels!

Ook hoef je echt niet meteen bij NRC te beginnen (wat Judith overigens wel had gedaan), een huis-aan-huis-blaadje is ook prima om het vak te leren, vertelde ze. En loop vooral stage tijdens je studie, dat is een goede leerschool.

Voet tussen de deur krijgen

Tevoren hadden de studenten vragen ingestuurd, die Judith uitgebreid, en met humor, behandelde. Bv hoe je een voet tussen de deur krijgt, hoe je je netwerk inzet, en of je de stoute schoenen aan moet trekken (‘altijd!’). Ook liet ze goed zien hoe je de vaardigheden die je in je studie opdoet, bijvoorbeeld bij het schrijven van een werkstuk of scriptie, gebruikt als journalist: je moet je hoofdvraag hebben, weten wat je precies wil weten en wie je daarvoor moet spreken. Praktische tips over BTW-aangifte (‘neem een boekhouder!’), inschrijving bij de Kamer van Koophandel en werk-privé-balans kwamen ook aan de orde.

Meer weten? Kijk hier de webinar van Judith Laanen terug!

Judith aan het werk bij BNR Nieuwsradio