Joris Larik in de Irish Times over de 'mogelijkheid' van een EU-kantoor in Noord-Ierland

De kop van de Financial Times van 5 mei las - "De spanningen in Noord-Ierland dreigen de overeenkomst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk op lange termijn te ontsporen" - het doet denken aan het verleden. Dit bericht leidde er mede toe dat de EU met het idee op de proppen kwam een kantoor in Noord-Ierland op te richten. Joris Larik, universitair docent in EU - en international recht an het Leiden University College, werd gevraag naar zijn visie in de Irish Times over de mogelijkheid van een EU 'hoofdkwartier' in Noord-Ierland.

De EU verzocht om een kantoor in Noord-Ierland op te richten om samen te werken met lokale ambtenaren, aangezien zij de complexe nieuwe regelingen die vorig jaar in de terugtredingsovereenkomst zijn overeengekomen uit moeten voeren om een 'harde grens' bij Noord- Ierland te voorkomen. Londen is onlangs begonnen met de briefing dat een dergelijk kantoor verdeeldheid zou zaaien en heeft de waarschuwingen over de overeenkomst van Belfast laten vallen.

Tot het moment dat deze waarschuwingen werden ingetrokken, bleek het geen probleem te zijn in Noord-Ierland. 'Ik ben me er niet van bewust dat iemand in Noord-Ierland onder druk werd gezet over het kantoor van de EU,' zei parlementslid Matthew O'Toole van de SDLP in de Irish Times. 'Het was geen struikelpunt in Noord-Ierland totdat de Britse regering in het openbaar begon te suggereren dat het onaanvaardbaar was.'

Joris Larik, expert in de externe betrekkingen van de EU aan het Leiden University College , stelt dat 'het geen territoriumkwestie is, omdat zelfs ambassades niet als territorium gelden, ook al worden ze in de films soms op die manier verkeerd neergezet'.

Larik stelde: 'Stel je voor dat het Verenigd Koninkrijk een technisch kantoor wilde in Rotterdam of Hamburg of in een belangrijke EU-lidstaat waar ze veel handel mee drijven, om te helpen met al het papierwerk dat op hen afkomt. Ik denk niet dat dat de krantenkoppen zou halen, ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand daarin geïnteresseerd zou zijn. Het is een oninteressant stukje nieuws.'

Dit is een voorbeeld van een kwestie die onnodig gepolitiseerd wordt door Groot-Brittannië, en het is steeds meer een probleem als het gaat om iets waar de overeenkomst op gebaseerd is: vertrouwen.

Lees het volledige artikel op de website van de The Irish Times.