Jelle van Buuren in het Reformatorisch Dagblad: 5G masten en corona

Het complot: helpt verbranden 5G-mast tegen corona? Jelle van Buuren, universitair docent aan de Universiteit Leiden, schreef hierover in het Reformatorisch Dagblad.

Zendmasten vernielen lijkt een nieuwe rage op sociale media. Al enkele maanden gaat de suggestie viraal dat de 5G-zendtechniek iets te maken zou hebben met corona. En dus moesten in Nederland ongeveer twintig zendmasten eraan geloven, al is 5G nog niet eens in gebruik genomen.

Een van de eerste suggesties dat elektromagnetische golven van 5G-zendmasten iets met de Covid-19-pandemie te maken zou hebben, duikt eind januari op. De Amerikaanse pulpnieuwssite Rumor Mill News legt een verband tussen de uitrol van 5G en de corona-uitbraak in Wuhan: 5G-straling –en niet het virus– zou de opname van zuurstof in het bloed bemoeilijken en zou zuurstofatomen kapot maken. Een andere theorie verscheen op youtube in een video over de Diamond Princess, het cruiseschip waarop het Covid-19-virus werd gevonden. Het schip zou ook met 5G zijn uitgerust. De verplichte vaccinaties zouden de mensen aan boord ook al gevoeliger hebben gemaakt voor corona.

Jelle van Buuren beschrijft hoe dit drie ingrediënten oplevert voor een spannende theorie: het coronavirus, 5G en vaccinaties; 'Virussen en straling doen het altijd goed in complottheorieën. Dezelfde angst zien we bij vaccinaties.'

Volgens Jelle speelt het ook mee dat er groepen bestaan die al langer overtuigd zijn van de nadelige gevolgen van straling met betrekking tot de gezondheid. Daarnaast zouden virussen worden ingezet als biologische wapens die opzettelijk worden ingezet door 'de wereldelite' om te bevolking te decimeren.

Lees het volledige artikel op de website van het Reformatorisch Dagblad.

Dr. Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.