Publicatie

De nieuwe complotecologie: complotten over het virus

De complotten over corona ontwikkelen zich langs vertrouwde lijnen. Maar opmerkelijk is dat ze niet alleen floreren in de marge, maar in sommige landen in de hoogste regionen opduiken. Jelle van Buuren, universitair docent aan de Universiteit Leiden, onderzocht complottheorieën rondom het coronavirus.

Jelle van Buuren
26 april 2020
De Groene Amsterdammer

Volgens Jelle van Buuren wordt het coronavirus in extreemrechtse kringen als een godsgeschenk ontvangen. In Telegram-kanalen wordt volop bediscussieerd hoe politieke munt te slaan uit de crisis die de wereld in haar greep houdt. Vooral de ‘accelerationisten’ zien kansen opdoemen. De ‘accelerationistische’ stroming binnen extreemrechts beoogt de liberale orde op alle mogelijke manieren te ondermijnen en te destabiliseren, in de hoop dat in de chaos een burgeroorlog zal uitbreken waaruit een nieuwe blanke etnostaat zal verrijzen. De gewenste burgeroorlog kan een handje worden geholpen door aanslagen te plegen – dat was de filosofie waarop de Christchurch-terrorist zich beriep. Geweld en chaos als geboortekrik van de nieuwe orde.

Maar ook het coronavirus kan strategisch worden ingezet. Angst, onzekerheid, ondergangsfantasieën, eenzaamheid en sluimerende xenofobie zijn de vruchtbare bodem waarin nieuwe vormen van systeemhaat kunnen worden gezaaid. ‘Onze boodschap moet zijn dat niet het coronavirus, maar het systeem verantwoordelijk is voor alles wat fout gaat’, valt op Telegram te lezen. ‘Des te meer destabilisatie, des te meer mensen we rijp kunnen maken voor onze ideeën. Nu alles wankelt, is het moment gekomen om door te drukken.’

Dat virussen een goede petrischaal zijn om complottheorieën op te kweken is niet nieuw.

Lees het volledige artikel in 'De Groene Amsterdammer'.