Leidse studenten naar finale International and European Tax Moot Court

Het team van vier studenten fiscaal recht heeft zich geplaatst voor de finale van de meest prestigieuze wereldwijde pleitcompetitie op het terrein van internationaal en Europees belastingrecht.

Sinds september 2019 doet het Leidse team, bestaande uit Jorn Steenbergen, Michel Smit, Bas Bots en William Boogert, mee aan de wedstrijd die wordt georganiseerd door de Katholieke Universiteit Leuven (Belgiƫ). Aan de competitie mogen 24 universiteiten uit heel de wereld meedoen.

Coaches Esther Huiskers-Stoop en Dirk Broekhuijsen van de afdeling Belastingrecht hebben in samenwerking met de afdeling Moot Court een programma opgezet om de studenten bij deze competitie te begeleiden. Het programma bestaat uit drie werkgroepen en vier videotrainingen. In de werkgroepen bespreken de studenten elkaars processtukken. Tijdens de videotrainingen oefenen de studenten onder begeleiding van een videotrainer en de coaches met de presentatie van de feiten, het formuleren van de standpunten en het houden van pleidooi. De competitie is in het Engels, dus dat geldt ook de videotrainingen.

Memorandum

Aan de hand van een door de organisatie verstrekte casus moesten de studenten eerst een schriftelijk memorandum schrijven; een beroepschrift namens het subteam van eisers en een verweerschrift namens het subteam van verweerders (de Belastingdienst). Begin januari zijn de memoranda ingediend en onlangs heeft de organisatie bekendgemaakt dat het Leidse team, als een van de overgebleven zestien universiteiten, mag meedoen aan de mondelinge finales die worden gehouden van 15 tot en met 20 maart 2020 in Leuven.

Ter voorbereiding op de pleitdagen leggen de studenten momenteel de laatste hand aan hun pleitnotities en oefenen ze met het presenteren daarvan. Het belooft een zeer spannende week te worden, niet alleen omdat de beleving die van een echte rechtszaak zal zijn, maar ook omdat er iedere dag teams zullen afvallen. Het bijwonen van de pleitdagen zal hoe dan ook een bijzondere ervaring zijn, waarbij de schriftelijke en mondelinge vaardigheden van de studenten tot het uiterste zullen worden beproefd. Het team wordt bijzonder veel succes gewenst.