Joanne van der Leun met initiatief Leiden Law Park in Leidse Top 50

Op Internationale Vrouwendag 2020 is de eerste editie van de Leidse Top 50 bekendgemaakt. Op de lijst staan 50 vrouwen die het afgelopen jaar in Leiden het verschil hebben gemaakt.

Joanne van der Leun, decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, staat op de lijst in de categorie Wetenschap en Hoger Onderwijs. Zij heeft zich het afgelopen jaar ingezet voor een toekomstbestendige faculteit in verbinding met de stad, zo ook voor het gebied rond het Van der Werfpark om een bruisend Leiden Law Park te realiseren.

Joanne van der Leun (midden onder) bij de bekendmaking van de Leidse Top 50 (Foto: Leidse Glibber)

Van der Leun is enthousiast over haar uitverkiezing. 'Wie had dit gedacht toen ik twintig jaar geleden naar Leiden kwam? Ik zie het als een grote eer en ik feliciteer ook alle anderen op de lijst! De universiteit en de faculteit zijn deel van de stad en ik hoop dat dat ook steeds meer zo ervaren wordt. Dit netwerk vanuit veel verschillende hoeken wil ook graag gezamenlijk vervolgstappen zetten, er kwamen gelijk al goede ideeën.'

Geen rangschikking

De Leidse Top 50 is geen rankschikking van de vijftig machtigste vrouwen van Leiden met één winnares, benadrukken de initiatiefneemsters Liang de Beer en Jenny Bruin, maar een lijst met vrouwen die het verschil maakten in Leiden in 2019. De lijst is tot stand gekomen door nominaties van mensen uit de stad. Er zijn 280 nominaties ingediend.

De vrouwen op de lijst zijn verdeeld over tien categorieën: Wetenschap en Hoger Onderwijs, Politiek, Overheid, BioScience Park, Ondernemers en Bedrijfsleven, Culturele Sector, Onderwijs, Zorg, Maatschappelijke – en Vrijwilligersorganisaties en Verenigingen en een restcategorie voor genomineerden die niet in een van de sectoren passen maar wel een plekje in de Leidse Top 50 verdienen.

Die jury bestond uit Marleen Hogendoorn, Carolien Stolte, Pim van Vliet, Angela van Steijn, Gemma Lago, Hanneke de Winter en Fien van Rossum.

Decaan Joanne van der Leun over het Leiden Law Park

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of