Van Middelaar over Macron’s oproep tot een strategische dialoog

'Kijk hoe snel de wereld verandert', zegt de Franse president Macron tegen het ene na het andere gehoor. 'Wij moeten ons als Europa beter beschermen om te overleven." Zo ook vorige week in een rede over defensie aan de École Militaire in Parijs, die ook Den Haag mag lezen. Luuk van Middelaar, hoogleraar Europees Recht, schreef hierover in NRC Next.

Maar het is meer dan analyse. Macron wil handelen, neemt initiatieven, dwingt partners te reageren. Als president is hij - net als Trump - tevens chef van de strijdkrachten. Bovendien is Frankrijk na het Britse vertrek de enige kernmacht in de EU. Dat geeft gewicht aan zijn oproep aan Europese partners tot een 'strategische dialoog' over het Franse kernwapen in de Europese veiligheidsarchitectuur.

Dit alles staat of valt met een gedeeld strategisch besef, zo erkent ook Macron. Je moet ruwweg voor dezelfde belangen en waarden strijden, anders word je uit elkaar gespeeld door de grootmachten.

Lees het volledige NRC artikel.