Haarlemse middelbare scholieren bezoeken Babylab Leiden

Leerlingen van het Coornhert Lyceum uit Haarlem bezochten samen met hun docent Roos Bannenberg het Babylab Leiden. De 5-vwo’ers volgen modules van 10 weken voor wetenschapsoriëntatie en zij konden zich lastig voorstellen hoe onderzoek met baby's eruit ziet. Het Babylab Leiden gaf uitkomst.

“Met de modules maken leerlingen kennis met wetenschapsgebieden die normaliter niet in het dagelijkse curriculum zijn opgenomen, om hun enthousiasme voor wetenschap te stimuleren”, legt begeleider Roos Bannenberg uit.

"Twee van de modules gingen dit jaar over 'Inleiding tot de taalkunde: ontwerp je eigen fantasietaal' en 'Taalverwerving'. Toen de leerlingen het onderzoek over taalverwerving bij kleine kinderen bespraken, vonden de leerlingen dat erg interessant, maar zij konden zich lastig voorstellen hoe onderzoek met baby's eruit ziet. Het Babylab in Leiden wilde dit graag laten zien."

Szilvia Biro (Opvoeding en ontwikkeling ), Claartje Levelt, (Centre for Linguistics) en Sara Kersbergen (Opvoeding en ontwikkeling) van het Leidse Babylab gaven presentaties over taal, sociaal- cognitieve en hersenontwikkeling van zuigelingen. Vervolgens kregen de leerlingen te zien hoe eye-tracking en functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) werkt. Ter afsluiting zagen zij hoe de baby van hun docent deelnam aan een van de onderzoeken die het Babylab uitvoert.

Het Babylab Leiden onderzoekt hoe baby’s de wereld om zich heen leren begrijpen. In het lab wordt onderzocht hoe zij taal en sociale verbanden leren begrijpen.
Lees meer over Babylab Leiden ››