Beoordeling van troostend gedrag door twaalf maanden oude baby's: een keuze-experiment

Als mensen hebben we de neiging om bepaalde handelingen als goed of fout te beoordelen. Waar komt ons morele besef vandaan? We hebben bewijs gevonden dat baby's van slechts één jaar oud de voorkeur geven aan degenen die troosten in plaats van negeren wanneer iemand verdrietig is.

Szilvia Biro
20 april 2023
Links
Twelve months old infants' evaluation of observed comforting behavior using a choice paradigm: The role of animacy cues and self-distress

In de huidige studie hebben we twee soorten animaties aan twaalf maanden oude baby's getoond, waarin twee personages zich samen voortbewogen, maar gescheiden raakten toen het kleinste personage niet de heuvel kon beklimmen en begon te huilen. In het ene type animatie kwam het grotere personage terug en troosttte het kleinere personage.

In de andere animatie zag het grotere personage er anders uit en negeerde het kleine personage. Na het bekijken van deze filmpjes konden de baby's kiezen welk grotere personage zij het leukst vonden. We ontdekten dat baby's vaker het troostende personage kozen dan het negerende personage.

In een controlegroep waarin de animaties hetzelfde waren, behalve dat de personages geen menselijke kenmerken hadden, vertoonden de baby's geen voorkeur voor een van de personages. Dit ondersteunt het idee dat het niet de beweging van de personages is, maar de sociale beoordeling van deze handelingen die de keuzes van baby's bepalen.

Ons onderzoek, samen met andere recente studies, suggereert dat jonge kinderen - nog voordat ze zelf in staat zijn om troostend gedrag te vertonen of anderen te helpen - al in staat zijn om de handelingen van anderen te beoordelen als wenselijk of niet. Met andere woorden, baby's hebben al vroeg een 'moreel besef'.