Willemien den Ouden benoemd tot staatsraad

Professor Willemien den Ouden, hoogleraar staats- en bestuursrecht en wetenschappelijk directeur Instituut voor Publiekrecht, wordt staatsraad bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om haar voor benoeming voor te dragen.

Den Ouden zal worden ingezet in de Omgevingskamer en in de Algemene Kamer. De benoeming gaat in per 1 september 2020. Zij rondt in Leiden eerst het academisch jaar af en zal daarna voorlopig 1 dag per week als hoogleraar aan de Universiteit Leiden verbonden blijven om lopende onderzoeksprojecten te kunnen begeleiden.

Den Ouden’s expertise ligt op het gebied van bij het Europees en Nederlands financieel bestuursrecht (het recht inzake Europese structuurfondsen en staatssteun, het subsidierecht, tegemoetkomingen, toeslagen en onderwijsbekostiging) en bij het algemeen bestuursrecht.