Op weg naar een duurzame drinkcultuur

Maral Darouei ontwikkelt in samenwerking met drie andere jonge wetenschappers interventies om de drinkgedrag binnen studentencorpora positief te veranderen.

Het is geen geheim dat het studentenleven veel sociale activiteiten met zich meebrengen die leiden tot overmatig alcoholgebruik. Hoewel studenten zich bewust lijken te zijn van de ongezonde en gevaarlijke consequenties van overmatig drinken verandert dit bewustzijn hun drinkgedrag niet. Dit, in combinatie met de toenemende (sociale) druk vanuit de samenleving, universiteiten en gemeentes op studentenverenigingen vraagt om een duurzamere, gezondere en verantwoordelijkere studentencultuur. Maral Darouei, Inez Koopman, Else de Vries en Vanessa De Luca, van de THRIVE PhD Academy hebben in het Purpose Accelerator project van THRIVE Institute onderzocht hoe het drinkgedrag van studenten binnen studentenverenigingen positief kan worden veranderd. Op basis van dit onderzoek zijn niet één, maar twee interventies ontwikkeld die worden geïmplementeerd bij verschillende studentenverenigingen. De uitkomsten zijn hier te vinden:

THRIVE PhD Academy: In de THRIVE PhD Academy ontwikkelen promovendi op basis van (toegepast) onderzoek concrete oplossingen voor  hedendaagse maatschappelijke en ecologische uitdagingen. De overtuiging dat de huidige maatschappelijke en ecologische uitdagingen een herziening van de rol van de academische gemeenschap vereisen, vormt de basis van de THRIVE PhD Academy. Voor het vijfde jaar op rij biedt de THRIVE PhD Academy promovendi de mogelijkheid om deze vaardigheden te ontwikkelen en in de praktijk toe te passen. Zo vergroten zij hun maatschappelijke impact. Neem een kijkje op www.thriveinstitute.nl/thrivephdacademy voor meer informatie en het sollicitatieproces.